tisdag, maj 23, 2006

Sådär, nu är all musik lätt åtkomlig

Nu har vi haft vår Squeezebox ett tag och jag blir bara mer och mer nöjd med den. Själva spelaren är liten och smidig så den tar ingen plats, men den har en hyfsat stor display så man kan sitta bekvämt tillbakalutad i soffan och fortfarande se vad den spelar när den hittar saker man glömt bort vad det är.

Just jukeboxfunktionen är väldigt trevlig. Man kan be den att spela slumpmässiga låtar ur musiksamlingen, utan att man själv behöver gå och byta skiva efter varje låt. Jag har hittat en hel del intressanta saker i musiksamlingen som aldrig har blivit av att spela förut, men som varit bra när jag fått dem serverade på det här sättet. Naturligtvis hittar den också en del saker som man inte alls har lust med just för stunden, men det är bara att trycka ">>" och se vad nästa låt blir.

Squeezeboxen är inte heller begränsad till att endast spela vissa typer av filer eller så. Själva apparaten tar in ljudfiler via nätverket och konverterar dem till ljud som förstärkaren spelar upp. Spelaren läser däremot inte filer från disk själv, utan man installerar ett program som sköter det. Det programmet ser också till att konvertera musikfilerna till format som Squeezeboxen kan hantera, så om man har musik i konstiga format så är det bara att tala om för programmet hur de ska konverteras så går de att spela. De allra flesta filer vi har är vanliga mp3-filer, och de har fungerat bra att spela från första början. Vi har också en del ogg-filer, och de har serverprogrammet inte velat konvertera på rätt sätt förut, men nu har jag kommit på vad det var som var fel, så nu fungerar även de. Det eleganta med det här är att man kan få sin Squeezebox att spela precis vad som helst, som exempelvis ljudspåret från videosnuttar eller så. Inga problem, bara man har ett program som serverprogrammet kan köra för att plocka ut ljudspåret och sedan streama det till spelaren.

En annan finess med den här konstruktionen är att serverprogrammet inte är begränsat till en spelare. Det går bra att koppla flera spelare till samma server om man vill ha ljud i flera rum. Man kan antingen låta dem vara fristående så att varje spelare kan spela olika saker, eller så kan man låta ljudet i hela huset vara synkat. Dessutom finns det en mjukvaruspelare man kan ladda ner, så att vilken dator som helst kan fungera som en spelare. Det är jättepraktiskt, för på det sättet kan jag använda mjukvaruspelaren på min bärbara dator och via den ha tillgång till hela vår musiksamling oavsett var i världen jag råkar vara, bara jag har nätkontakt så att jag kan koppla upp mig mot serverprogrammet.

Nästan alla våra CD står numer i en låda i källaren. Några finns kvar här uppe eftersom de inte blivit rippade än, men det är bara en tidsfråga innan alla CD bor i en låda.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: