tisdag, januari 31, 2006

H. P. Lovecraft: The Dunwich Horror and others

Nu har jag läst ut den Lovecraftnovellsamling jag började på för ett tag sedan. Jag trodde att jag redan tidigare läst det mesta av H. P. Lovecraft (om än för länge sedan), men efter att ha läst ut den här volymen är jag inte lika säker på det. Visserligen har jag nog inte läst Lovecraft sedan gymnasiet vilket var ... länge sedan, men jag tycker att jag trots det borde känna igen lite av noveller som jag läst. Och visst känner jag igen en del historier, men inte alls så många.

De Lovecrafthistorier som jag har starkast minnen av är egentligen de som är längst. Framför allt The Case of Charles Dexter Ward och At the Mountains of Madness, men även en del kortare historier (som jag oftast inte kommer ihåg namnen på).

Tidigare har jag läst blandade utgåvor av Lovecrafts noveller i pocket samt några av Deltas svenska utgåvor. Det jag läst nu är Arkhams House utgåva av Lovecraft. Den består totalt av tre band, varav jag hittills bara läst det första (men jag har alla tre, så jag kommer att avverka de andra också så småningom). Det är onekligen trevligt att läsa snygga inbundna böcker istället för sladdriga pocketböcker.

technorati tags: , , ,

Inga kommentarer: