söndag, januari 01, 2006

Läst under 2005


Nu är 2005, och alltså det dags att summera vad jag läst under det gångna året.


Under 2005 läste jag ut 133 böcker vilket ser ut som ett rekord, men det beror till en del också på lite ändrade läsvanor. Jag brukar läsa ett gäng seriealbum per år och ta med dem i statistiken, men under 2005 har jag följt några olika mangaserier och därmed läst rätt mycket mer serier än jag brukar. Av de 133 titlarna var 58 serier mot 19 förra året, exempelvis.


Jag passade också på att läsa en bok på tyska. Visserligen bara en Kalle Anka-pocket, men det var en rätt lagom nivå för mina kunskaper i tyska. Jag har ett par till, så förhoppningsvis kan jag arbeta upp åtminstone lite bättre vana på att läsa tyska framöver. I och med detta har jag läst böcker på fem språk: svenska, engelska, norska, danska och tyska. Det lär nog ta ett tag innan den listan utökas ytterligare.


Jag försöker också så smått att komma ikapp nobelkommitten och läsa något av varje nobelpristagare i litteratur. I år har jag läst böcker av sex pristagare som jag inte läst tidigare: Rudyard Kipling (1907, The Jungle Book, bra), Albert Camus (1957, Främlingen, rätt bra), Salvatore Quasimodo (1959, Dikter, förvånansvärt bra (jag är dålig på att läsa poesi)), Samuel Beckett (1969, Waiting for Godot, bra), Kenzaburo Oe (1994, A Personal Matter, bra), Elfriede Jelinek (2004, Pianolärarinnan, nja). Under tiden har Harold Pinter fått nobelpriset, så jag har gjort en nettoinläsning av fem pristagare. Totalt kvarstår 78 pristagare som jag inte har läst någonting av, så om jag fortsätter i det här tempot bör jag vara klar någonstans i trakten av 2020...

technorati tags: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Imponerande! Själv läste jag väl 30-40 böcker i år. Serier ej medräknade.