måndag, november 25, 2013

2013-42: Ann & Jeff Vandermeer, eds: Steampunk

Jag har fått intrycket att det här mer eller mindre är en definierande antologi för steampunkgenren, även om genren så klart är äldre än så här. Vi får både några äldre texter (den äldsta från 1971) och diverse nyare, och även om det mest handlar om noveller så finns det i alla fall ett par texter som är utdrag ur romaner.

Nu är jag inte någon stor läsare av steampunk sedan tidigare. Jag kommer på ungefär ett tiotal titlar som jag läst och skulle placera in i det facket. Tyvärr får jag nog säga att nästan allt annat jag läst varit bätre än den här antologin. Därmed inte sagt allt är dåligt för så är det nästan aldrig när det handlar om antologier men över lag tycker jag att det kändes lite avslaget.

De som framför allt höjde sig över mängden tycker jag var "Seventy-Two Letters" av Ted Chiang (som jag hört mycket positivt om men tidigare bara näst en rätt trist novell av) och "Victoria" av Paul Di Filippo (som jag inte vet om jag läst något alls av förut). Jag får nog se till att prova de här herrarnas verk lite mer ingående vid tillfälle.

Ann & Jeff Vandermeer, eds: Steampunk
Tachyon Publications, 2008
373 sidor
ISBN 978-1-892391-75-9

Inga kommentarer: