fredag, januari 07, 2011

Lästa böcker 2010

Under 2010 läste jag ut 100 böcker (60 på svenska, 40 på engelska). Jag brukar sikta på 100, så det blev visst för en gångs skull precis rätt. Jag försöker även läsa fem nobelpristagare som jag inte läst tidigare så att jag ska komma ikapp någon gång. I år blev det sex stycken:
I och med det så har jag läst mer än hälften av litteraturpristagarna (54 av 107). Jag lyckades även för första gången läsa årets nobelpristagare innan priset avslöjades (med bara några veckors marginal, men dock).

Jag läste rätt många seriealbum förra året (med mina mått mätt, åtminstone), och nästan alla var bra för att inte säga mycket bra. Jag kan inte säga att jag är ett skvatt förvånad, för nästan alla var säkra kort. Till att börja med inledde jag året med andra halvan av Sandman-sviten av Neil Gaiman (första halvan läste jag i slutet av året innan). Dessutom har jag läst ett antal verk av Alan Moore (The League of Extraordinary Gentlemen, V for vendetta) och ett par album i Locke & Key-serien av Joe Hill, och till slut avrundade jag det hela med Scott McClouds lysande serieanalys Understanding Comics. 2010 var helt klart ett lyckat serieår för min läsning även om de flesta volymerna jag läste var äldre.

Jag noterade förra året att det var kul att det kom ut bra svensk fantastik. Det är extra kul att kunna säga samma sak igen: Anders Björkelids Eldbärare, Anders Fagers Svenska kulter, John Ajvide Lindqvists Lilla stjärna och Nene Ormes Udda verklighet är alla riktigt bra, så det verkar som om bokutgivningen är på gång. Tyvärr är det sämre med novelltidskrifterna: Jules Verne-Magasinet, Mitrania, Minotauren och Nova SF har alla lagt ner eller legat på is under året, så det enda som kvarstår är Eskapix. För den som vill skriva fantastiknoveller i Sverige ser läget med andra ord rätt mörkt ut.

Bland de utländska titlarna var de bästa Ian McDonalds The Dervish House, Ali Shaws Flickan med glasfötter, Markus Zusaks Jokern, Les Murrays Den svarta hunden och China Miévilles The City & the City och Kraken.

2010 i bilder:



Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

1 kommentar:

Hundöra sa...

Snyggt med bilder! Något jag ska tänka på till i år :)