onsdag, januari 19, 2011

2011-5: Peter M. Eronson: Öl - Kunskap ger mersmak

För ett litet tag sedan kom jag underfund med att vilka sorters öl jag trodde att jag gillade och vilka sorter jag faktiskt gillade inte längre stämde något vidare överens. Uppenbarligen har mina smaklökar ändrat sig, så för att komma underfund med vad jag egentligen gillar numer har jag på sistone medvetet försökt prova en massa olika ölsorter istället för att dricka samma sorter jag alltid gjort och som på sistone visat sig inte vara de jag tycker bäst om.

I samband med detta frågade jag också runt lite om vad som var en bra bok för att lära sig lite mer om öl och fick tips om den här. Jag kan börja med att klara av det dåliga: boken är dåligt korrekturläst. Den är däremot trevligt skriven med ett tämligen personligt tilltal, men utan att låta fånig.

Boken börjar med att beskriva ölets historia lite övergripande och berättar sedan hur det går till att göra öl. Här reds det ut vad det är för skillnad på överjäst och underjäst öl, vad malten, humlen, vattnet och jästen (och eventuella andra ingredienser) har för olika roller i ölets tillkomst. Efter det kommer ett kapitel som berättar hur man gör för att själv brygga öl. Det kanske kan vara intressant men det är inget jag har några omedelbara planer på att prova. Möjligen känns det lite underligt att stoppa upp boken genom att ha det kapitlet mitt i; det hade passat bättre som en frivillig fördjupning på slutet.

Bokens huvudsektion heter "Från lambik till pilsner" och går igenom dessa och andra öltyper lite mer ingående. Deras historia; var de tillkom, hur och varför, och vad de har för typiska egenskaper. Rätt många av öltyperna som diskuteras produceras främst i speciella geografiska regioner, och då får man även veta lite om det relevanta området. Som avslutning kommer att kapitel om svensk öl. Svenska ölsorter har nämns här och där tidigare när de passat in i det som diskuterats, men här kommer en mer sammanhållen genomgång av hur det svenska bryggandet utvecklats historiskt och hur det på senare år framkommit massor av svenska småbryggerier som gör mer egensinniga ölsorter än de rätt slätstrukna brygder de stora bryggerierna producerar. Avslutningvis får man lite råd om hur man ska bära sig åt när man häller upp och dricker öl för att få mest glädje av den.

Sammanfattningsvis var den här boken en mycket bra introduktion till öl; precis vad jag var ute efter. Korrekturläsningsbrister finns, men själva innehållet i texten är bra, och jag har lättare att överse med sådana brister i en fackbok som jag läser för innehållets skull än i skönlitteratur.

Peter M. Eronson: Öl - Kunskap ger mersmak
Grenadine, 2010
94 sidor
ISBN: 978-91-85329-97-7

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Lisa sa...

Så, vilka öl föredras? :)

Hans Persson sa...

Jag håller på och försöker lista ut det. Flera av dem jag tyckt bäst om hittills har varit belgiska klosteröl, men det finns mycket annat som är gott också.