fredag, juni 18, 2010

2010-35: Michael Moorcock: The Warlord of the Air

Jag hittade den här boken på ett BookCrossing-bord och tyckte att den lät kul, men jag hade även hört talas om att det skulle vara något slags steampunk innan.

Så här i efterhand kan jag förstå varför den omtalas om (proto)steampunk, men det är inte så väldigt uttalat. Men visst, här finns viktorianska värderingar, zeppelinare och ångdrift.

Här finns också en ovanligt komplicerad berättandemodell. Boken inleds med en "editor's note" undertecknad Michael Moorcock där han förklarar hur manuskriptet kom i hans händer när hans farfar dog. När berättelsen sedan väl börjar så är det farfadern (som också heter Michael Moorcock) som berättar, men han hinner inte speciellt långt innan man får höra hur han går runt i hamnen på den avlägsna ö där han befinner sig och träffar på en fripassagerare som just blir avslängd från en båt. Han tar hand om mannen som börjar berätta sitt livs historia, och resten av boken är denna berättelse. Här finns alltså tekniskt sätt tre nivåer av berättare (ungefär som i Frankenstein, förutom att här är åtminstone kronologin rak -- på någon skala).

Anledningen till den sista kommentaren är att det förekommer en tidsresa i berättelsen. Farfadern lever 1903, men berättaren (Oswald Bastable) har förts framåt i tiden till ett 1973 som inte alls är som det 1973 som jag varit med om. Tekniknivån känns generellt lägre än den var i "vårt" 1973, men för berättaren från förra sekelskiften är det naturligtvis gott om fantastisk teknik. Det är dock en hel del som inte stämmer med hur vår värld utvecklat sig. Imperierna kvarstår, tsaren sitter kvar i Ryssland och Kina är i stort sett en kuvad nation. Någon kommunistisk revolution verkar inte ha skett någonstans. På tekniksidan är det ångdrift som gäller, och om man vill flyga så går det bra, men i så fall är det flera hundra meter långa zeppelinare som gäller.

Jag måste erkänna att jag är lite kluven inför den här romanen. Det är inget fel på prosan och världsbygget är intressant; jag hade snarast velat se mer av världen. Det som fallerar är berättandet. Det är en rak berättelse utan antydningar till bihandlingar (men visst, det är en tunn roman). Vad jag tycker är mer problematiskt är att texten ofta känns som en historielektion (i den fiktiva alternativa världen) snarare än en roman. Romanen överlever på att historielektionen faktiskt lyckas vara intressant, men jag föredrar trots allt att få sådant serverat i små portioner i förbifarten snarare än långa föreläsningar.

Michael Moorcock: The Warlord of the Air
DAW, 1978 (originalet 1971)
175 sidor

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Bokstävelen sa...

Snygg och välskriven blogg med intressanta texter.

Tack!

Fredrik Wolf