onsdag, mars 31, 2010

2010-21: Hy Bender: The Sandman Companion

The Sandman Companion är en grundlig genomgång av serien Sandman. Boken inleds med en kort introduktion i två delar. Först berättas fakta om hur det kom sig att Sandman alls kom till, och sedan kommer en intervjusektion med Neil Gaiman om det.

Det här formatet med en sammanfattning först och sedan fördjupning och anekdoter i form av intervjuer med Gaiman repeteras sedan boken igenom. Varje album i serien får ett eget kapitel, och på slutet kommer även ett par sammanfattande kapitel som exempel tar upp de viktigare personerna i serien och tittar på deras källor och influenser. Här och där i texten finns även diverse anekdoter från andra personer som varit mer eller mindre inblandade i seriens skapande, allt från ett antal av illustratörerna till Alan Moore.

Jag tänker inte göra någon detaljanalys av boken, utan nöjer mig med att konstatera att den är väldigt bra. Sammanfattningarna av vad som händer i varje del är insiktsfulla, och samtalet mellan Bender och Gaiman som följer bygger på med intressanta detaljer som jag allt för ofta känner att jag missade medan jag läste albumen.

Det som irriterar mig mest med den här boken är att den får mig att bli väldigt sugen på att läsa om Sandman-serien på en gång för att titta på alla detaljerna som jag missat.

Hy Bender: The Sandman Companion
Vertigo, 1999
274 sidor
ISBN: 1-56389-465-3

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: