fredag, mars 12, 2010

2010-15: Neil Gaiman: The Kindly Ones

The Kindly Ones är den näst sista delen av Sandman-serien, men den känns som om den skulle kunna vara den sista. Utan att ha läst den än känns det svårt att tro att den sista delen skulle kunna kännas som något annat än en epilog.

Lyta Hall (känd från tidigare album) har fått sonen Daniel, men tidigt i historien så blir han kidnappad. Resten av berättelsen kommer i princip av hennes ansträngningar att få tag i honom igen, både genom egna efterforskningar och med hjälp av titelns "kindly ones" eller furies. Ganska snart riktar de sitt intresse mot Dream, och han blir allt mer hårt ansatt från olika håll. Det är för den delen inte bara Lyta Hall som är bekant sedan tidigare. Nästan allt som förekommer i det här albumet anknyter till tidigare episoder.

Man inser nu att vad som tidigare sett ut som ett antal bra berättelser med Dream som central karaktär och diverse andra personer som vandrar ut och in ur berättelsen i själva verket är en skicklig konstruktion för den upplösning som Gaiman iscensätter i det här albumet.

De tidigare albumen må ha varit bra var för sig, men The Kindly Ones överträffar dem grundligt och visar att de innehåller mer än man först inser, och utgör i sig en magnifik höjdpunkt i serien hittills. Jag vågar inte tro att avslutningen The Wake ska kunna nå upp till den här nivån även det, men jag blir gärna överbevisad.

Den stora mängden bakåtreferenser i The Kindly Ones gör att jag inser hur mycket jag måste ha missat i de tidigare albumen, och jag blir faktiskt sugen på att helt sonika börja om att läsa från början igen när jag är klar.

Neil Gaiman: The Kindly Ones
Illustrerad av Marc Hempel, Richard Case, D'Israeli, Teddy Kristiansen, Glyn Dillon, Charles Vess, Dean Ormston, Kevin Nowlan & Dave McKean
Vertigo, 1996
opaginerad
ISBN: 1-56389-205-7

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: