torsdag, oktober 08, 2009

Herta Müller årets litteraturpristagare

Som många andra litteraturintresserade har jag följt med och spekulerat i vem som skulle få årets litteraturpris i litteratur. Jag tittade igår på Ladbrokes lista över vilka potentiella vinnare de gav lägst odds på och konstaterade att jag läst fyra av de sannolikaste fem. När Peter Englund idag öppnade Akademiens dörr och avslöjade pristagaren var det den femte, Herta Müller, som jag alltså inte läst något av. Jag kan i alla fall säga att jag kände till henne, och inte ens det har varit självklart om jag tittar på tidigare vinnare. Andras kommentarer: DN (1, 2, 3, 4), SvD (1, 2, 3), Bokhora, Bokmania, Daniel Åberg

Precis som förra året diskuteras det även om det har förekommit någon läcka hos Akademien. Müllers odds hos Ladbrokes föll stadigt från det att de första listorna publicerades tills tillkännagivandet, precis som för Le Clézio förra året. Det må vara hur det vill med det, men vissa har i alla fall haft bättre koll eller tur än andra: DN publicerade en stor recension av Müllers senaste bok idag med rubriken "Årets Nobelpristagare?", och tydligen var de även som ensam tidning på plats hemma hos Müller när priset tillkännagavs. Om eventuella läckor: SvD, Newsmill (1, 2, 3)

Jag har läst det mesta som skrivits om Müller nu efter tillkännagivandet av priset, och såg även Babels specialsändning nyss, och jag tycker att hon låter som en intressant författare. Jag ska se till att läsa något av henne så snart jag kan få tag i en bok av henne.

Jag jobbar på att läsa något av varje nobelpristagare.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: