onsdag, maj 13, 2009

2009-32: Fritz Leiber: Conjure Wife

Conjure Wife handlar om en universitetsprofessor i en liten amerikansk småstad, och till en början verkar den som en helt normal samtidsroman. Det går dock rätt fort över när professorn upptäcker att hans fru och många andra kvinnor kan trolla.

Från början var det hela en upptäckt han gjorde mer eller mindre av misstag. Så här femtio år efter att boken skrevs måste jag säga att omständigheterna runt det hela känns lite styltade eftersom det presenteras som uppseendeväckande att mannen överhuvud taget befinner sig i sin frus privata rum i deras gemensamma hus, men jag vet inte vad som var normalt för amerikanska akademiker på 50-talet. Efter det blir det snabbt mer dramatiskt när professorn blir tvungen att omsätta informationen han snubblat över i praktisk handling.

Jag gillar sättet som den här boken kombinerar det väldigt alldagliga i professorns liv (studentmöten, föreläsningar, intern politik på institutionen) med magi och diaboliska konspirationer bland de trolldomskunniga kvinnorna. De två olika miljöerna är väldigt annorlunda, men kombinationen av dem fungerar.

Fritz Leiber: Conjure Wife
Ace, 1981 (originalet 1953)
210 sidor
ISBN: 0-441-11712-0

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

F. G. Granlund sa...

den här boken ifråga är publicerad i Kalla Kårar-serien. Har läst den, liksom merparten av de övriga, och tyckte om denna, även om den i den versionen är nedkortad (säger man så?).

Hur som helst gillar jag din text om boken, men boken ifråga har blivit smått berömd dels för författaren, samt därför att den tar upp ett ämne som (såvitt jag minns) är ett slags första i sitt slag...

Rätta mig om jag har fel.

John-Henri Holmberg sa...

Jag vet inte hur mycket petimäter man bör vara, men Conjure Wife är en bra bit över femtio år gammal – den publicerades komplett i tidskriften Unknown Worlds, april 1943, även om bokutgåvan dröjde i tio år. Varmed förstås inte är sagt att det behöver vara givet att manliga akademiker umgicks mindre med sina fruar före andra världskriget än efter. Men det var hur som helst inte om femtiotalet Leiber skrev.