torsdag, juli 06, 2006

På en bro i Paris

Anledningen till att jag inte skrivit mer om Italien än är att jag tillbringat tisdagen och onsdagen i Paris där jag hållit en kurs.

Jag anlände måndag kväll och fick som första attraktion se triumfbågen från taxin. Jag avslutade kvällen med att jogga från mitt hotel till Sacre Coeur som ligger överst på berget Montmartre. Det var drygt en kilometer enligt GPS:en och det var uppför hela vägen. Sista biten bestod av ett par hundra trappsteg. När jag väl kom dit var det mörkt, men man kunde se att man hade utsikt över stora delar av Paris.

På tisdagkvällen hade jag några timmar till övers och gick från där kursen hållits (i närheten av Operan) förbi Louvren och över Pont Neuf bort mot Notre Dame. Eftersom jag var rätt säker på att kyrkan inte skulle flytta sig började jag med att besöka några affärer i närheten. Jag köpte ett par små spel (på franska, men med engelska regler tillgängliga på nätet) och ett (enligt försäljaren) enkelt seriealbum på franska. Det verkar som om Rue Dante med omnejd är ett bra ställe om man är intresserad av serier och spel, för det fanns fler affärer av båda sorterna i närheten.

Efter att ha kopplat av ett tag med en tallrik sushi gick jag tillbaka och tittade lite på Notre Dame och promenerade tillbaka igen en bit längs Seine. Bron som går precis vid Louvren är en gångbro, och på den satt ett par hundra människor i grupper och hade picknick. Jag satte mig ett tag och läste (väldigt långsamt...) i mitt nya seriealbum. Efter ett tag upptäckte jag att det promenerade runt killar och sålde öl ur ishinkar, så jag köpte en och satt kvar tills det blev för mörkt för att läsa. Medan jag satt där tändes belysningen på Eiffeltornet en bit bort. När jag gick hade jag tänkt att ta tunnelbanan från den närmaste stationen men det var någon som hade gömt undan den stationen så jag råkade gå förbi hela parken intill Louvren (som jag missade vad den hette) innan jag hittade en station och åkte hem.

Under resan till hotellet där onsdagens kundmöte skulle hållas såg jag även La Grande Arche samt det monumentalt stora och ungefär lika fula parlamentet. Eller åtminstone trodde jag att det var fult tills jag kom fram till terminal ett på Charles de Gaulle-flygplatsen. Den ser ut som ett gigantiskt flygande tefat i betong.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Har gjort mental notering om att leta serier på Rue Dante (och bokmärkt, för att så småningom sammanfoga med andra tips till någon sorts bättre dokumentation över planer)!