torsdag, juli 06, 2006

Italien: dag 3

På morgonen åkte vi ner samma väg som vi kom första kvällen till Vico Equence, parkerade i ett trångt parkeringshus och tog tåget mot Pompeji. Första biten var det mer tunnelbana än tåg.

Så fort vi kom av tåget i Pompei Scavi märktes det att man var inne på turistterritorium; det vimlade av försäljare av guideböcker och annat och alla verkade ha "special price" just idag (och alla talade dessutom engelska). Jag började med att köpa en guidebok (på svenska). Inträdet visade sig vara förvånansvärt billigt; E10 per vuxen och alla barn gratis. Vi tog ingen guidad tur utan promenerade runt lite själva mer eller mindre planlöst.

Fram till forum (dvs det stora torget) fanns det inte något att välja på (förutom en sväng in i vad som varit en basilika). Efter att ha läst lite om forum och vad som funnits omkring det fortsatte vi framåt med planen att titta på diverse saker på vägen till amfiteatern i andra änden av Pompeji. Eftersom vi hela tiden stannade och tittade på saker och solen stekte insåg vi att det nog faktiskt var rätt långt till andra änden och lade ner det när vi kommit ungefär halvvägs. Vi gick tillbaka till forum och åt lite varma mackor från restaurangen där och fortsatte sedan norrut till ett par ställen till som verkade intressanta.

Jag fortsatte sedan till en cache ännu längre norrut medan övriga gick tillbaka till forum och vilade. I kanten av forum fanns också ett stort förråd med amforor, statyer och annat från utgrävningarna. Man fick inte gå in och titta, men en vägg var bara galler så man såg rätt bra ändå.

Efter ett tags rundtur i Pompeji märker man att synen på sex var annorlunda på den tiden. Det finns erotisk konst på många ställen och vi hittade stora penisar i sten på väggar eller inlagda i stenläggningen på gatan. De pekade ut var det fanns bordeller.

De flesta gator är nedsänkta med åtminstone 30cm höga trottoarer och övergångsställen bestående av stora stenar som sticker upp till trottoarernas höjd. Enligt kartan så är ungefär hälften (kanske drygt) av Pompejis yta utgrävd.

Efter denna svettiga utflykt bestämde vi oss för att åka hem och skölja av oss i duschen istället för att krångla ner på stranden. När vi kom hem fick vi reda på att varmvattenberedaren gått sönder så att det bara fanns lite varmvatten, men det fanns så att det räckte. Vi blev rekommenderade en utsiktspunkt överst på Monte Faito och bestämde oss för att åka dit efter ett besök på den lokala pizzerian. När vi kom fram till pizzerian visade det sig att den var stängd eftersom vi var för tidiga så vi tog utsikten först istället. Först trodde vi att vi kommit fel, men när man kom fram till krönet öppnade sig en fantastisk utsikt (utan staket...). Man ser Neapel, Vesuvius, Castellamare, Vico Equence, Sorrento, Capri, Isschia och någon mer ö. Nu var det lite disigt så vi såg inte Pompeji vilket man nog gör om det är klart. I vilket fall var utflykten väl värd resan upp, även om den var krokig.