lördag, februari 11, 2006

Mitrania 4/2005

Senaste numret av Mitrania innehåller ungefär det vanliga: en intervju, några artiklar, några noveller och lite recensioner. Detta är inte menat som någon brist; mer ett konstaterande att den innehållsfördelning man brukar ha fungerar bra. En sak som skiljer sig mot tidigare nummer är att man publicerar en lång text av Michael Shea i form av en följetong över två nummer. Jag är inte någon stor vän av följetonger, men när det bara handlar om två nummer hoppas jag att jag ska klara av att läsa till slutet inom rimlig tid. Vi får se...

Intervjun i det här numret är med Cecilia Wennerström. Hon presenteras som "författare, förläggare, musiker och programmerare". Förutom att debutera som författare med fantasyserien Sagan om Rand för några år sedan har hon också startat Wela Förlag som utger fantasy. Som av en händelse låg den första delen i den serien opåbörjad överst i min läshög när jag började läsa Mitrania vilket ju var ovanligt vältajmat.

technorati tags: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
roligt om du tar dig tid att läsa "Sagan om Rand I: Landet nära tidens rand", hoppas du har den omarbetade 2a upplagan, annars skickar jag gärna denna ifall du hör av dig till info@welaforlag.se.
Nu i mars ger jag ut tredje delen i serien: "Demonen på Ard".
Vänlig hälsning
Cecilia Wennerström

Hans Persson sa...

Jag vet inte säkert vilken upplaga jag har, men vad jag kan se står det inget om någon omarbetning i den. Den är utgiven av Ord & Visor 2003.

Å andra sidan kommer jag antagligen att hinna läsa ut den idag, så jag tackar för erbjudandet men hinner inte dra någon nytta av det.

Visst har jag hittat några formuleringar i den som skulle ha mått bra av lite sandpapper, men jag tycker att miljön i boken känns fräsch så jag kommer vid tillfälle att fortsätta med nästa del.