måndag, februari 20, 2006

Bloggöversättningskarnevalen

Liz skriver i en blogg om översättningar:

Utlysning av den första bloggöversättningskarnevalen! Tisdag den 28:e februari, 2006!

På karnevalsdagen ska en deltagare översätta ett inlägg av en annan bloggare och publicera den på sin egen blogg med en länk till originalet. Hon behöver antingen mejla mig eller skriva en kommentar här så kommer jag att sammanställa en lång text på karnevalsdagen med länkar till alla som deltar.

Du kan översätta vilken bloggtext som helst som skrevs under februari 2006. Det kan vara din egen text om du vill.

Från deltagare vill jag ha:

ditt namn
namnet på din blogg
URL:en till din blogg
inläggets titel på målspråket

namnet på bloggen du översätter
namnet på personen du översätter
den URL:en
inläggets titel på källspråket

Du bör skaffa tillåtelse från den person du översätter att publicera din översättning av deras arbete. Jag föreslår också att du introducerar din översättning för din publik på målspråket och ger lite sammanhang om du kan.

En bloggkarneval är ungefär som en kringresande vägskylt som pekar ut ett gäng tidningsartiklar. Det är ett inlägg som innehåller länkar till andra inlägg skrivna särskilt för ett speciellt tema. Jag kommer att vara värd för det den här månaden och nästa månad lämna över det till en annan värd. Själva innehållet kommer inte att finnas här; bara länkar till innehållet!

Om du letar efter en blogg på ett speciellt språk så försök att leta på Technorati, en praktisk bloggsökmotor.

Den här idén kommer ur en diskussion på Bev Traynors blogg och vidare diskussioner om tvåspråkigt bloggande och taggande på BlogHer. Jag gillar idén och dess möjligheter!

technorati tags: ,

Inga kommentarer: