fredag, maj 27, 2011

Avbruten: Aengeln Englund: Gainea

Un är det väsen som Gainea kretsar kring, och boken börjar med att hon skapar sig själv ur tomma intet, och fortsätter sedan med världen Gainea och de varelser som lever där.

Det här innebär att inledningen av boken är full av detaljerade beskrivningar av hur världen blir till och fylls med allt fler detaljer. Det handlar också mycket om att Un långsamt kommer underfund med vilka krafter hon egentligen har. Tyvärr innebär det också att dramatiken i den här delen av boken är lika med noll. Jag får erkänna att jag tyckte att motsvarande avsnitt i Silmarillion var rejält tråkigt, och då utgör det trots allt fundamentet till en bok som jag tycker mycket bra om, och är dessutom bara någon tiotal sidor långt.

Här pågick skapandet med oförminskad styrka efter 60 sidor. Nej, inte min grej.

Aengeln Englund: Gainea
aengeln.se, 2011
282 sidor (jag slutade efter 62)
ISBN: 978-91-979226-0-9

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var tråkigt att du inte uppskattade boken, men jag uppskattar i vilket fall kritiken. Därför vill jag tacka för att du tog dig tid att skriva inlägget.