fredag, april 15, 2011

2011-35: Kelly Link: Stranger Things Happen

Jag har hört mycket positivt om Kelly Link, men jag hade lite svårt för hennes första novellsamling Stranger Things Happen.

Jag kan inte säga att det är något fel på prosan. Hon skriver ibland med rätt korta meningar som upprepar ord eller fraser, men det är helt klart en medveten teknik; ibland nästan som ett mantra som löper genom texten. Det kan ibland låta lite som ett barn som skriver och börjar alla meningar med "Han gjorde ..." eller något liknande, men det här är mycket mer subtilt och medvetet än så.

Många av historierna innehåller skoj idéer och intressanta koncept. Det irriterande är att de så sällan leder gör något. Åtskilliga texter känns mer som ögonblicksbilder, vignettes, även om är långa nog att leda någon vart. Nu säger jag inte att alla texter måste vara handlingsbaserade, men här får jag intrycket att Link ibland faktiskt försöker men inte själv vet vad hon ska göra med sina skojiga idéer och bara lämnar dem och börjar på en ny text istället.

Vissa texter har drag av ren absurdism. På sätt och vis tycker jag nog att de är de bästa, för här är premisserna så skruvade att man inte bekymrar sig så mycket om handlingens frånvaro.

Kelly Link: Stranger Things Happen
Small Beer Press, 2001 (jag läste den gratis tillgängliga eboken på telefonen)
272 sidor
ISBN: 1-931520-00-3

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: