måndag, februari 15, 2010

Lästa böcker 2009

Sent omsider tänkte jag skriva några ord om vad jag läste förra året, om inte annat för att kunna lyfta fram de böcker jag tyckte bäst om under året. Jag läste 128 böcker förra året (i viss mån assisterad av att jag var arbetslös de sista 1.5 månaderna på året, vilket ledde till att jag läste ut drygt en bok om dagen under december). Av dem var 84 på svenska och 44 på engelska. 16 av dem var seriealbum, 8 ljudböcker, resten vanliga böcker.



Men vad var då bäst av alla de böcker jag läste under året?

  • Jag läste hälften av volymerna av Neil Gaimans Sandman-serie, och även om jag inte kan uttala mig om serien som helhet (jag har inte hunnit läsa ut den under 2010 än) så är det helt klart att den är väldigt bra.
  • Det är också kul att se att det kommit så bra svenska fantastikböcker under året. Jag vill rekommendera Toffs bok av Kalle Dixelius, Ondvinter av Anders Björkelid och Nefilim av Åsa Schwarz.
  • En för mig ny bekantskap var Audrey Niffenegger vars Tidsresenärens hustru var mycket trevlig.
  • Slutligen läste jag flera böcker av vardera Stephen King och Karin Fossum, båda tämligen säkra kort.



Till sist 2009 års läsning i bild:


Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

3 kommentarer:

Malin sa...

Jag har läst Unni Drougge, Marilyn Manson och "Hemlös" av de du nämnt ovan. Ingen föreföll mig vara direkt dålig, men den sistnämnda var den som ändå berörde mig bäst. Vilka böcker gillade du mest?

Ann-Christin sa...

Snygg med 2009 års läsning i bild! Mina ambitioner inför 2010 är att läsa ut/rensa ut lite hyllvärmare samt följa lite olika läsutmaningar, vi får se hur det går.

Mattias sa...

Helt enkelt underbart! Mer läsning av din kaliber till folket! Du skulle ju passa perfekt att vara med i vårt dela-med-sig-av-ljudböcker-projekt. När du lyssnat klart på en bok skickar du vidare den istället för att samla på hög. Verkligen, välkommen. Kolla in sidan: http://tinyurl.com/y9nbjqs