fredag, oktober 10, 2008

Rollspelet Mutant läggs ner

Samma dag som Stockholms Spelkonvent öppnar för i år så meddelar Järnringen att de lägger ner produktionen av rollspelet Mutant.

Mutant konstruerades av Michael Petersén och Gunilla Jonsson och publicerades första gången av Äventyrsspel 1984. Det har getts ut i ett antal olika utgåvor på olika förlag. Jag har varit medveten om dess existens i ungefär 20 år, men av någon anledning har det aldrig blivit av att spela det. Däremot har jag läst romanen Blodsmak av Henrik Örnebring som utspelar sig i Mutant-universat.

Den första utgåvan av spelet utspelar sig i en postapokalyptisk värld, men sympatiskt nog är handlingen centrerad kring Sverige. Senare utgåvor modifierade spelet, först med cyberpunkinfluenser och sedan med rymdfart, men den senaste utgåvan från Järnringen har återgått till ursprunget med det postapokalyptiska Skandinavien.

Mutant har överlevt nedläggning förr, så det återstår att se vad som händer den här gången. Om jag fattat rätt så finns det en trogen skara spelare, så kanske någon av dem ser sig kallad att bli undergångens arvtagare och föra spelet vidare?

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

3 kommentarer:

Åka sa...

Jag har beställt en artikel om Mutant till nästa nummer av mitt fanzine! Nu ska jag bara ta mig i kragen och få ihop numret.

Karrgoot sa...

Hej jag söker matrial till mutant undergångens arvtagare!

Vad jag vet för tillfället att jag saknar och söker nu är det som jag nämner nedan, men all allt är av intrese. Det vill säga officiella konvent äventyr eller hemmagjorda äventyr, annan information som till exempel äventyrs platser, egna mutationer, värds beskrivningar, kartor och ritningar, nya yrken och färdigheter eller hus regler. Som sagt allt är av intresse så länge det är till undergångens arvtagare. Detta är för privat bruk och kommer inte att spridas vidare jag lovar och svär på heder och samvete.

Äventyr jag vet finns och söker bland annat.
De bågnande bukarnas natt var ett Uppcon äventyr, vet inte vilket år det är ifrån, förutom att det är inte samma Uppcon som är i dag.
Heliografstation 44 svarar ej, ett SSK äventyr, har ingen aning om vilket år det är ifrån.
Muskö Zonmara ett BSK äventyr 2005, författare Carl Älgeskog Carlsson.
Det förlorade Paradiset ett BSK äventyr 2004 eller 2006
Vredens Druvklot till BSK/Borcon 2003
Ön ett äventyr Sävcon VII
Avsågade mutanter med hagelgevär (eller vad det tvärt om?)

Vet du någonting on Mutanten med monofilamentpiskan? Jag har äventyret men det skulle komma mer till det man det kom inte, av vad jag kan få reda på.

Jag letar även efter exemplar av fanzinet Den Fjättrade Gåsen 1-4 samt nättilägg som släpptes till tidningen spesefikt DFG8-Fronten.pdf är intresent. Har varit i kontakt med Peter Lexelius och det var en dead end. Mycket försvan i en flytt.

Och fanzinet Traffaut, det enda jag vet är att Hans Stenström var Redaktör med epost hans@traffaut.cjb.net som inte fungerar.

Det fins en person som går/gick under alias Psybiorg, han skrev ett äventyr modul ”beringia fjärran västern och vidare ett” vill jag få tag på.

Hur får man tag i Carl Älgeskog Carlsson.

Om du vet om någon som har sparat något från gammla Järnringens låsta SL forum "Biobunkern" så vore jag taksam.

Med vänlig hälsning Mathias Stenman

salmiak_balken_666@hotmail.com

Hans Persson sa...

Karrgoot: Jag har inte svaret på någon av de där frågorna.