söndag, december 18, 2005

Rimmat och klart!

Nu har jag rimmat klart på alla julklappar jag ska ge bort i år. Minst fyra rader på alla paket, och ett med en limmerick. Och gott om tid kvar till julafton!

Egentligen är jag inte säker på att jag kan alla villkor för att något ska klassas som en limmerick, men jag följer dem jag känner till: första raden är (ungefär) "en [person] från [plats]", rimmet är AABBA, och raderna tre och fyra är kortare än de övriga. Sedan ska den väl egentligen vara ekivok också, men det blev det en ganska liten dos av eftersom det är en julklapp till en minderårig. ;-)

3 kommentarer:

Linnéa sa...

Versfoten är också väsentlig - och så stavas det "limerick" ;-)

Hans Persson sa...

Men hallå! Sådär kan du väl inte säga utan att tala om hur det ska vara!

Linnéa sa...

Äsch. Jag trodde jag skulle stimulera till läsning i Verskonstens ABC eller nåt! Rad 1, 2 och 5 har rytmen dum DUM dum dum DUM dum dum DUM (dum), 3 och 4 har dum DUM dum dum DUM (dum).

En fyrfilig väg i Skanör
är olämplig för en flanör
Ty om man körs på
Så går det som så:
Man blöder och gnyr tills man dör.