onsdag, december 07, 2005

NIX, jag ska inget ha

Nyss ringde telefonen och när jag svarade hörde jag "Congratulations! You have just won a free cruise to the Caribbean...". Jag trodde att sådana lurendrejerier var begränsade till epostspam, men uppenbarligen förekommer det via vanlig telefon också.

Jag utgick från att det inte skulle gå att få reda på vem det egentligen var som låg bakom och dessutom var de säkert utlandsbaserade och utanför NIX-registrets räckvidd, så jag lade på. Egentligen borde man kanske se till att lägga av luren istället så att samtalet tar så lång tid (== pengar) som möjligt för andra parten. Ju längre de pratar med tomma luften hos mig, desto längre tid innan de kan ringa och kasta bort någon annans tid.

2 kommentarer:

Linnéa sa...

Det verkar vara något som går just nu. Vi har inte fått något Karibienresetelefonspam, men både Therese och CD har skrivit i sina LiveJournaler att de har fått sådana samtal helt nyligen.

Anonym sa...

Fick precis samma samtal. Lade på direkt. /Johan i Göteborg