måndag, juli 08, 2013

2013-26: Hans Nilsson & Marie Ohlsén: Malmslätt - rätt och slätt

Jag har vid det här laget bott i Malmslätt rätt länge (vi flyttade in här i december 1994) men innan dess hade jag nog inte varit här många gånger, så jag är långt ifrån infödd. Vad som hände här innan 1994 har jag rätt dimmiga begrepp om. Därför var det kul att se att det publicerats en bok om samhället Malmslätt, och ännu bättre när jag fick den i julklapp.

Boken är ordnad utifrån ett antal olika ämnen (bebyggelsen, skolan, kyrkan, politiken (Malmslätt (eller snarare Kärna) var en egen kommun till 1972)) snarare än strikt kronologiskt. Det gör det antagligen lättare att hitta något man undrar, men gör det ibland lite rörigt när man läser eftersom man hoppar fram och tillbaka i tiden ideligen mellan kapitlen.

Textmaterialet är överlag bra men i en del kapitel är det väldigt korthugget med fakta staplat på vart annat och ett nytt ämne i varje mening utan något sammanhang mellan dem. Bildmaterialet är en bra blandning mellan gamla foton och nytagna.

Hans Nilsson & Marie Ohlsén: Malmslätt - rätt och slätt: Historien om ett samhälle
Dibb förlag, 2012
100 sidor
ISBN: 978-91-980755-0-2

1 kommentar:

Camilla sa...

1994! Vi flyttade till Malmslätt i december 1994. /Faktakorrigeraren