fredag, februari 11, 2011

2011-14: Neil Gaiman & Ed Kramer, red: The Sandman: Book of Dreams

En gång för länge sedan när jag började samla på mig Sandman-album hittade jag även den här novellsamlingen med noveller satta i Sandman-universat. Av numer glömda orsaker blev aldrig mer än ett par album i början av serien lästa då, och den här novellsamlingen blev därmed stående. Jag råkade hitta novellsamlingen i hyllan igen häromdagen, och eftersom jag läste igenom serien nyligen så kändes det nu mycket mer motiverat att läsa den. Så här i efterhand kan jag konstatera att den är bra, men att det nog är meningslöst att försöka läsa den om man inte redan läst serierna. Den kräver att man är bekant med huvuddragen där; framför allt persongalleriet.

Det är inte alla noveller som är helt lyckade, men jag tycker inte att det finns några riktiga bottennapp. Däremot finns det flera som är riktigt bra. Här finns exempelvis en berättelse om författargästen på "cereal convention" som lyckas missförstå det mesta på ett underhållande sätt för den som vet vad som egentligen händer, en historia om mannen som slår vad med Desire i en fråga om kärlek, och en novell om en medhjälpare till Dream som ägnar sig åt att laga trasiga drömmar, men som kommer underfund med att han inte kan göra något åt sitt eget ursprung och att det är mer relevant i sammanhanget än man kan tro.

För dem som läst och gillat serierna så är den här novellsamlingen också att rekommendera. För övriga: läst Sandman-serierna först!

Neil Gaiman & Ed Kramer, red: The Sandman: Book of Dreams
HarperPrism, 1996
293 sidor
ISBN: 0-06-105354-6

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Magister sa...

Fans av Susanna Clarke bör notera att denna antologi innehåller en av de två noveller av henne som inte är med i The ladies of Grace Adieu and other Stories.