torsdag, augusti 05, 2010

2010-46: Jonas Gardell: Vill gå hem

Vill gå hem är en av Jonas Gardells tidigare romaner, och så här i efterhand är det lätt att se den som ett förarbete till hans trilogi som börjar med En komikers uppväxt.

Även här står en ung pojke i centrum för handlingen, Daniel, och han har det inte så lätt vare sig hemma eller i skolan. Roliga timmen förekommer, men här är det hans ende riktige vän som är den som prenumererar på att uppträda där istället för han själv som i böckerna om Juha. Böckerna utspelar sig i en lite vag tid; det finns inte så många tidsmarkörer i texten. Det är en av de saker som gör att jag tycker att En komikers uppväxt är en bättre bok, för den är så väldigt tydligt och skickligt förankrad i sitt sena 1970-tal och tidiga 1980-tal.

Det som utmärker den här boken är dess porträtt av hur Daniels familj faller samman. Den var redan från början inte speciellt väl fungerande med en pappa som tycks vara bortrest på konferenser nästan jämt och en mamma som betraktar barnen (och då framför allt Daniel) som problem att arbeta sig runt. Situationen blir inte bättre efter att moderns syster flyttar in hos dem efter ett kraschat förhållande. Det här låter som att boken skulle vara tungläst, men trots allt tycker jag inte det. Gardell balanserar svärtan med ljuspunkter. Som jag skrev tidigare så tycker jag att den senare En komikers uppväxt är en bättre bok, men det betyder inte på något sätt att den här är dålig. Läs båda!

Jonas Gardell: Vill gå hem
Pan, 2002 (originalet 1988)
194 sidor
ISBN: 91-7263-246-1

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Emmas Bokhylla sa...

Oj, det var lange sedan jag laste den, jag maste absolut lasa om den snart, den ar riktigt bra. Tack for att du paminde mig.