fredag, augusti 07, 2009

2009-58: Jonas Wessel: Kadaverlandet

Kadaverlandet är den första boken från Eskapix Press som också ger ut skräcktidskriften Eskapix. Så vitt jag förstår kommer boken dock att ha ungefär samma fysiska format som tidskriften, skillnaden är att den innehåller en roman istället för noveller, artiklar och annat. (Anledningen till att jag inte vet exakt hur den slutgiltiga boken kommer att se ut är att jag har läst den i korrektur.)

Boken är en skildring av Ed Geins (1906-1984) liv i romanform. För den som inte redan vet det var Ed Gein en amerikansk mördare och gravplundrare som bland annat fått lämna en del drag till karaktären Leatherface i filmen Motorsågsmassakern. Man ser ofta Gein omskriven som massmördare, men han dömdes "bara" för två mord vilket tekniskt sett inte gör honom till massmördare. Det som framför allt gjort honom så omskriven är att han även grävde upp åtminstone ett 40-tal kvinnor ur sina gravar och sparade delar av deras kroppar.

Persongalleri och platser i boken är vad jag förstår autentiskt, medan personernas psykologi är uppdiktad. Något annat är naturligtvis svårt då det är tveksamt hur mycket förstahandsmaterial som finns om honom. Samtidigt är det på sätt och vis autenticiteten som är det intressanta när man läser en bok som trots allt ligger så här pass nära verkligheten.

Kadaverlandet presenterar Geins liv utan att vare sig vältra sig i hans otrevliga sidor eller moralisera över dem, men visar också hur han exempelvis har bra kontakt med grannarnas barn som han gärna umgås med och ofta sitter barnvakt för. Uppblandat med presentationen av nutiden (som är 1950-tal) får vi också tillbakablickar på Geins uppväxt med en ganska frånvarande (åtminstone mentalt) fader och en mycket dominerande och religiöst dogmatisk moder. Att ett barn som växer upp i den här miljön blir konstigt är inte så förvånande.

Jag tycker att Wessel gör ett bra jobb med att presentera Gein utan pekpinnar eller sensationalism. Det jag tycker saknas i en så här pass dokumentär bok är lite information om vad som faktiskt är sant och inte, och för den delen lite grundläggande fakta om Gein. Så vitt jag kan se från en snabb titt i Wikipedia så verkar faktauppgifterna i Kadaverlandet vara korrekta, men jag hade gärna sett åtminstone en sida med lite basfakta om den verklige Ed Gein: när och var han levde och så vidare.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: