måndag, oktober 08, 2007

2007-104: Jan Guillou: Tjuvarnas marknad

Man kan läsa Tjuvarnas marknad som en vanlig deckare, men jag tycker att dess främsta styrka ligger i beskrivningarna av personer, miljöer och inte minst attityder.

Eva Johnsén kommenderas förvånande från sin vanliga tjänst på ekonomiroteln till en specialkommission som ska utreda lägenhetsbrott. Normalt sett är detta inget som polisen lägger några större resurser på, men i det här fallet handlar det om en serie inbrott med ett stöldvärde på omkring tio miljoner vardera, och dessutom visar det sig att alla de drabbade känner varandra. Som om inte det vore underligt nog så består det stulna ofta bland annat av välkänd (och därmed osäljbar) konst och enstaka flaskor extremt dyrt vin utplockat ur välfyllda vinkällare med osviklig känsla för vad som är värdefullt.

De förhör som görs med familjernas arroganta tonårsbarn (som gärna påpekar att de är goda för över hundra miljoner) är skoj, även om de inblandade poliserna inte tycker det. Jag får erkänna att jag hade förväntat mig en annan upplösning på historien. De skyldiga var visserligen de jag trodde, men jag hade väntat mig att det skulle bli en extra knorr på slutet som visade sig saknas trots vad jag tyckte var ett tydligt upplägg.

Jan Guillou: Tjuvarnas marknad
Piratförlaget, 2004
Uppläsare: Thomas Bolme
ISBN: 9164220303
ISBN13: 9789164220301

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 104 (varav 16 serieböcker) Klart 13/9!
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret V. S. Naipaul: Att läsa och skriva: En personlig betraktelse Klart 12/8!
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike Mineko Iwasaki: Den sanna historien

Läst under 2007:
Nr 1-100
101: Anders Roslund & Börge Hellström: Flickan under gatan
102: Stephen King: Liseys berättelse
103: Tanja Suhinina: Phonephucker
104: Jan Guillou: Tjuvarnas marknad

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

Inga kommentarer: