tisdag, oktober 09, 2007

Någon som inte redan är miljonär?

Det är lätt att bli förskräckt när man ser prislapparna i indonesiska affärer. Jag åt nyss kvällsmat på ett snabbmatställe och fick betala 22000 rupier för det. Det kan ju låta som en förskräcklig massa pengar, men det är det inte. En smidig räkneregel för att komma till en mer bekant valuta är att dela med 10000 för att komma till dollar, vilket innebär att min mat kostade under 15:-.

Vad som är fascinerande är att man nästan aldrig ser några mynt. Idag fick jag tillbaka sedlar med valören 1000 rupier, det vill säga ungefär 70 öre. Efter lite mer shoppande lyckades jag få tillbaka ett 500-rupiemynt också, men det är det enda mynt jag sett hittills.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter precis som Ghana, en dollar är ungefär 10000 cedi. En lunch kostade mellan 8000 och 25000 cedi, roomservice på hotellet med färsk hummer och några flaskor dricka kostade 160.000 för två personer. Det är lite häftigt att växla till sig 2 miljoner och få det i 10.000-sedlar men samtidigt är det rätt opraktiskt att ha alla fickor och väskor fulla av sedelbuntar.