söndag, oktober 14, 2007

2007-116: Graham Saunders: Culture Smart! Indonesia

När jag reser till lite mer exotiska länder brukar jag försöka skaffa något slags guidebok i förväg för att få lite mer grepp om landet jag ska till. För indonesienresan hittade jag inget vettigt i förväg. Det enda jag såg var Lonely Planets guide som både var onödigt tjock och onödigt dyr. I en galleria i anslutning till hotellet hittade jag dock den här smidiga guiden som visade sig vara riktigt bra.

Lonely Planets guider brukar inrikta sig på turister och ha en massa kartor, tips på sevärdheter och listor på ställen att bo och äta. Den här guiden är istället inriktad på den som tänker sig att bo i Indonesien ett tag för att jobba och saknar därför all den ovan nämnda turistinformationen. Istället koncentrerar den sig på historia, kultur och skillnader i hur människor i Indonesien tänker jämfört med västerlänningar. Eftersom det jag i första hand är intresserad av är lite bakgrund om landet och kulturen så passar det mig utmärkt.

Det tog för övrigt inte lång tid innan det visade sig att den här guiden var välunderrättad.

Graham Saunders: Culture Smart! Indonesia
Kuperard, 2007
168 sidor
ISBN: 9781857333435

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 116 (varav 16 serieböcker) Klart 13/9! Klart 10/10 (utan att räkna serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret V. S. Naipaul: Att läsa och skriva: En personlig betraktelse Klart 12/8!
Två böcker på andra språk än svenska och engelska: Karin Fossum: Drapet på Harriet Krohn
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike Mineko Iwasaki: Den sanna historien

Läst under 2007:
Nr 1-100
Nr 101-110
111: Erik Andersson: Översättarens anmärkningar
112: Tomas Tranströmer: Den stora gåtan
113: Stephen King: The Colorado Kid
114: Karin Fossum: Drapet på Harriet Krohn
115: Föreningen Balans: Balansgång
116: Graham Saunders: Culture Smart! Indonesia

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,

Inga kommentarer: