fredag, september 21, 2007

2007-103: Tanja Suhinina: Phonephucker

Phonephucker är en blogg som blivit en bok. Tanja Suhinina ville (efter att ha hoppat av KTH) läsa till psykolog men upptäckte att det krävdes att man hade arbetslivserfarenhet för att bli antagen, och det hade hon inte. Bråttom var det dessutom, för tiden fram tills utbildningen började var inte mycket längre än den efterfrågade arbetslivserfarenheten. En kompis föreslog halvt på skämt att hon kunde jobba med telefonsex, och så blev det.

Hela boken handlar om hur det är att jobba som telefonhora, det vill säga att vara den som svarar på betalsextelefonnummer. Man skulle kunna tro att det blir en ganska snaskig historia, men så är det inte. Visst, boken handlar om sex och om man har problem med att det står "fitta", "kuk" och/eller "knulla" på ungefär varenda sida i boken så bör man kanske läsa något annat. Men det vore synd (fast på det andra sättet, då; hela den här boken handlar ju om synd), för den här boken är kul.

Tanja förklarar hur det går till i telefonsexbranschen och vad man bör och inte bör göra för att bli en bra telefonhora. Det är intressant i sig, men det som verkligen lyfter boken är sättet hon berättar på. Hon applicerar akademiska genusperspektiv på sina torskar, jämför deras uppgivna kukstorlek med statistik från RFSU, föreslår saker att göra om man har tråkigt medan man försöker låta som om man har sex och andra praktiska tips.

Hon har hittat på tre personer som är de hon normalt sett spelar när någon ringer: en femtonåring, en tjugofemåring och en trettiofemåring.
När jag precis börjat jobba och fortfarande var lite ovan vid att agera fjortis frågade en torsk mig om jag föredrog stora kukar. Eftersom jag ofta talar först och tänker sedan, började jag svara på ett sätt som kändes naturligt för mig, alltså någonting i stil med "amplituden på storlekarna, samt antalet kukar som jag har personliga erfarenheter av har inte varit tillräckligt omfattande för att bilda ett tillförlitligt statistiskt underlag." Som tur var hann hjärnan ikapp någonstans efter ampli och jag fnissade till och sa att "...asså, jag vet inte, det beror ju liksom på, lol".


Förutom den i sig underhållande texten finns också en hel del illustrationer i seriestil av Elin Jonsson som passar bra in i stilen och ofta adderar egna poänger.

Tanja Suhinina: Phonephucker
Hydra Förlag, 2007
202 sidor
ISBN: 9197688509
ISBN13: 9789197688505

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 103 (varav 16 serieböcker) Klart 13/9!
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret V. S. Naipaul: Att läsa och skriva: En personlig betraktelse Klart 12/8!
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike Mineko Iwasaki: Den sanna historien

Läst under 2007:
Nr 1-100
101: Anders Roslund & Börge Hellström: Flickan under gatan
102: Stephen King: Liseys berättelse
103: Tanja Suhinina: Phonephucker

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

2 kommentarer:

Bokidioten sa...

Lustigt - precis det du tycker äör bokens styrka - att hon kan analysera. Jag tycker inte att hon egentligen lyfter boken med hjälp av det - jag ser det som att vara självuppfylld. Jag kanske är miljöskadad men jag tycker att analyserna och sättet att göra det på inte är mycket att hänga i julgranen. Att tala fikonspråk är inte svårt, men kan vara något att gömma sig bakom.

Anonym sa...

Finns ett längre utdrag på http://svenskbok.se/2007/10/11/phonephucker/