onsdag, oktober 10, 2007

Hur tiden fungerar i Jakarta

Jag befinner mig just nu i Jakarta för att hjälpa en kund att installera en brandvägg i sitt nätverk. Ursprungligen skulle jag ha åkt hit i juni men hela två timmar innan jag skulle påbörja min resa hemifrån ringde de och avbokade eftersom en annan del av deras system inte var färdiginstallerad, och i och med det så gick det inte heller att installera den biten som jag skulle installera.

För ungefär en månad sedan hörde de sedan av sig igen och bad om en tid jag kunde komma och göra installationen och jag föreslog den här veckan vilket de gick med på. En vecka senare hörde de av sig ytterligare en gång och tyckte att det var för sent och undrade om jag inte kunde komma redan veckan efter (det kan ju inte vara så himla besvärligt att få ihop en resa till andra sidan jordklotet). När de bad om den framflyttningen (för ett par veckor sedan) skrev de också att vår pryl nu var den enda i systemet som inte var färdig.

Någon framflyttning blev dock inte aktuell, utan jag anlände för att hjälpa till med installationen igår. Efter diverse diskuterande fram och tillbaka både med kunderna och en annan underleverantör som liksom jag var på plats för att installera saker så kom det fram att alla andra delar visst inte var färdiga. Närmare bestämt var den delen som inte var klar när de avbeställde mitt förra besök inte klar nu heller, så jag kunde inte alls göra det som det var tänkt att jag skulle göra.

Jag gjorde i och för sig den konfiguration jag skulle göra i alla fall, men det fanns ingen möjlighet att testa så att systemet fungerade eftersom väsentliga delar ännu inte var på plats, så istället för att prova systemet och felsöka så har jag nu ägnat en och en halv dag eller så åt att utbilda ett antal tekniker på plats om hur vår produkt fungerar och hur de lämpligen installerar den, så förhoppningsvis kommer de att kunna få ihop systemet själva när de slutligen får fram de sista komponenterna.

När jag är ute och reser (åtminstone i lite mer exotiska länder) brukar jag försöka en guidebok och läsa på lite om landet, och så även denna gång. I den "quick guide to customs & etiquette" om Indonesien jag köpt och just håller på att läsa hittade jag bland annat följande:
Indonesians place great value upon social harmony, and behaving according to custom maintains harmony. [...] In practical terms, whether it be planning a joint activity or reaching a business decision, discussions and making decisions can take more time than many Westerners expect. Indonesians express differences of opinion in a manner that you might find irritating or decious. For example, Indonesians are reluctant to say "no". There are politer ways to express a negative or to indicate that something has not been done. [...] if you infer correctly that something has gone wrong or a task has not been completed on time you should yourself be careful how you respond. [...] The process may, however, produce delays in and adjustments to the execution of decisions. While this may be frustrating, losing your temper would only cause embarrassment, be unproductive, and lower the respect in which you are held. The best recourse is to retain a sense of humor, accept the elasticity of time, and be firm in maintaining your own position while seeking a compromise that involves no loss of face for either party. [...] In Indonesia, time is elastic. People operate to a different sense of time. Punctuality is not ingrained. [...] Things get done, but not necessarily to a timetable. If a meeting has been arranged, or if you have a reason to deal with a government department, take a book and go with the flow.

Det där verkar stämma till punkt och pricka. Som extra bekräftelse på det så avtalade min kontaktperson med mig igår att han skulle hämta mig klockan 10:00 utanför mitt hotell idag, och redan klockan 10:30 hörde han av sig och sade att han skulle komma om tio minuter, utan att kommentera att han var sen. Och naturligtvis hade jag en bok med mig.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

Inga kommentarer: