När jag skaffade min första dator 1983 så var en vanlig typ av spel textäventyrsspel, och jag tillbringade många timmar med sådana. Det är lite av en korsning av ett spel och en roman; man presenteras med lite text på skärmen som beskriver en miljö och (oftast) ett problem och sedan ger man kommandon till spelet på engelska. Resultatet av kommandot blir att man får en ny beskrivning av effekten av kommandot, och så håller man på tills man löst problemet. Dessa spel var de tidigaste föregångarna till moderna spel som World of Warcraft.
Det absolut första textäventyrsspelet var ADVENT (en förkortning av "adventure"). Det refereras ofta även till som Colossal Cave. ADVENT skrevs ursprungligen i Fortran 1976 av Will Crowther, till stor del baserat på den verkliga grottan Colossal Cave i Kentucky. Det utökades sedan av Don Woods som lade till en massa egna påhitt. Programmet spreds sedan vidare via ARPAnet, föregångaren till Internet.
Den version som Woods skapade har sedan konverterats till massor av olika programspråk och finns idag tillgänglig till i princip vilken dator som helst. Den är också grunden till Zork-spelen, de första produktionerna från spelföretaget Infocom som var giganten i textäventyrsbranschen när det begav sig. Den ursprungliga versionen som Crowther skrev har däremot sedan länge varit försvunnen och betraktad som förlorad.
Man ska inte ge upp, dock. Dennis G. Jerz har lyckats gräva fram backupband från 1977 av Don Woods studentkonto på Stanford och där hittat den ursprungliga versionen av ADVENT. Han har sedan skrivit en lång artikel som undersöker hela historien om ADVENT. Han konstaterar att den gällande uppfattningen att Crowther skrev något som kan beskrivas som en grottsimulator och att Woods sedan gjorde om det till ett spel med fantasyelement är fel. Spelmoment och fantasybakgrund fanns redan i den ursprungliga Crowther-versionen, även om Woods sedan utökade dem mycket.
[Via Slashdot.]
Andra bloggar om: advent, adventure, colossal cave, textäventyr, interactive fiction, don woods, will crowther, dennis g. jerz, arkeologi
Technorati tags: advent, adventure, colossal cave, textäventyr, interactive fiction, don woods, will crowther, dennis g. jerz, arkeologi
onsdag, augusti 15, 2007
Nutidsarkeologi: textäventyrens urkälla återfunnen
Etiketter:
advent,
adventure,
arkeologi,
colossal cave,
dennis g. jerz,
don woods,
interactive fiction,
textäventyr,
will crowther
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
xyzzy sitter fortfarande inpräntat i mitt minne... ;)
När vi nyss var på semester satt jag och lirade lite Zork III på min PalmV. Det var kul och kändes som arkeologi på flera plan.
Skicka en kommentar