tisdag, augusti 14, 2007

200 fåglar!

Nu har jag fört in de fåglar jag sett under Abiskoresan på min lista, och det visade sig att det ledde till ett jubileum. De riktigt stora skådarna klarar gränsen för Club 300 och dit har jag ett bra tag kvar, men nu har jag i alla fall sett 200 olika fågelarter i Sverige. De nya arter som tillkom under den här resan var fjällpipare (ovan, som jag trodde jag sett förut), videsparv och stenfalk.

Den som vill skåda i lite mindre format kan istället titta på Klubb Tomt 100 som handlar om att se fåglar på sin egen tomt. Jag har en sådan lista också, men hittills stannar den på 57 arter. Det är lite för långt till skogen från vår tomt för att det ska komma så många intressanta fåglar, och framför allt är det för långt till vatten. Men visst, ibland dyker det upp oväntade arter i alla fall.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

6 kommentarer:

Helena sa...

Oj, häftigt! Jag kanske borde försöka räkna när vi åker till Tobago i januari.

Hans Persson sa...

Gör det (och ta foton)!

Om jag räknar med arter som jag sett utanför Sverige så får jag ytterligare 28 arter. Jag har för mig att det finns drygt 9000 fågelarter i världen totalt, så det är ju några kvar...

neofob sa...

Jag har funderat på att starta en Club Club 300 där man skall skåda 300 personer som är med i Club 300. Men då måste det ju finnas ett register med bilder annars blir det svårt. :-)

Hans Persson sa...

Det är lugnt, det registret finns redan.

neofob sa...

Äsch!

Anonym sa...

Hej, bra skrivet och trevligt att det inte är bara jag som bloggar om fåglar. Själv har jag 223 arter på Sverigelistan.