lördag, augusti 18, 2007

2007-87: Kerstin Ekman: Händelser vid vatten

Jag kommer ihåg att det var väldigt mycket skriverier om den här boken när den kom ut och jag ser nu att den har vunnit Augustpriset, Svenska Deckarakademins pris och Nordiska rådets pris. Visst, det är inget fel på den, men jag kan inte heller säga att jag känner någon anledning att bli alldeles lyrisk över den.

Eller så är kanske lyrisk rätt passande, på sätt och vis. Språket är en av bokens styrkor, helt klart. Ekman skriver med ett helt annat språk än de flesta andra deckarförfattare. Hon verkar inte heller vara ute efter att skriva en ren deckare. Ibland känns det som om hon i första hans är ute efter att få oss att förstå hur människorna ute i skogen är och hur det känns att vara ute i naturen långt från någon bebyggelse. Det är väldigt långt till storstaden i den här boken.

För nästan tjugo år sedan begicks ett dubbelmord i ett tält långt ute i väglöst land vid den lilla byn Svartvattnet. Det klarades aldrig upp, och nu är det ingen som pratar om det. Så en dag ser en lärarinna en person som påminner henne om det som hände, och saker börjar hända igen.

Historien som sådan är välkonstruerad, men berättandet av den känns labyrintiskt och trögt. I någon mån kanske det kan bero på att jag lyssnat på boken och inte kunnat läsa i eget tempo, men det är inte bara det. Det är ganska ofta som handlingen står och stampar medan någon av huvudpersonerna filosoferar över någonting annat. Det behöver inte betyda att det är ointressant eller att man har tråkigt, men man får inte ha bråttom att få reda på vad det egentligen var som hände vid det där tältet för tjugo år sedan.

Kerstin Ekman: Händelser vid vatten
Bonniers, 1993
Ljudbok

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 87 (varav 15 serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret V. S. Naipaul: Att läsa och skriva: En personlig betraktelse Klart 12/8!
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike

Läst under 2007:
Nr 1-10
Nr 11-20
Nr 21-30
Nr 31-40
Nr 41-50
Nr 51-60
Nr 61-70
Nr 71-80
81: Joyce Carol Oates: Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg
82: Mikael Niemi: Mannen som dog som en lax
83: Håkan Nesser: Människa utan hund
84: Robert Harris: Pompeji
85: Christopher Priest: Det vita rummet
86: V. S. Naipaul: Att läsa och skriva: En personlig betraktelse
87: Kerstin Ekman: Händelser vid vatten

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Minns att jag läste den här boken när den kom ut. Välskriven, kan det vara den här boken som satte allt i rullning med svenska kvinnliga författare?

Hans Persson sa...

Den jämnade säkert marken en del, men var det inte Liza Marklunds Sprängaren (1998) som startade det hela?

Det är ju några år mellan dem. Jag vet att det började komma andra kvinnliga deckarförfattare strax efter Marklund, men vilka fanns innan Sprängaren.