Computer Sweden rapporterar om en ny undersökning från Handelns utredningsinstitut. När det gäller böcker så är näthandeln väl inarbetad. Nästan hälften av de tillfrågade säger att de handlar mest över nätet.
Om man tittar på den totala bokförsäljningen så stor näthandeln för ungefär 20%. Det som är värt att notera är att bokhandeln inte kommer upp i hälften av försäljningsvärdet av den totalt försäljningen. Det som ligger bakom det är att kiosker, mataffärer och stormarknader och liknande idag alla säljer böcker. De har inte många titlar, men de böcker de har är storsäljare.
Samtidigt som bokmarknaden växer totalt sett så har alltså de klassiska bokhandlarna problem. Gunnar Ahlström är VD på Akademibokhandeln och säger att han vill "investera i bättre butiker och utveckla erbjudanden, presentationen och servicen samt komplettera servicen i butik med internetnärvaro. Det ska bland annat ske genom att att kunderna kan välja om de vill ha böckerna hemskickade eller hämta dem i butik." Bra service tror jag definitivt är en sak som den klassiska bokhandeln kan konkurrera med hjälp av. På samma sätt som ett bibliotek har de möjlighet att erbjuda en personlig service där man har möjlighet att få hjälp att välja den bok man vill ha. Det kräver naturligtvis att man anställer folk som faktiskt vet något om böckerna de säljer istället för att bara läsa innantill i katalogen om man frågar något. Jag har däremot väldigt svårt att inse vilket mervärde det skulle vara för kunden att vara tvungen att gå till en bokhandel för att hämta de böcker man beställt via nätet. Visst, det kanske finns någon enstaka person som har långt till Posten men nära till Akademibokhandeln, men för de allra flesta måste det vara mycket smidigare att få böckerna hem i brevlådan än att gå och hämta dem. Det blir ju lite som att man måste köpa boken både på nätet och i bokhandeln om den inte levereras hem. Tanken är väl att man ska kunna spara på portot genom samsändning till bokhandeln, men jag har svårt att tro att det kan bli någon reell besparing. Portot är ju oftast inte mer än vad en bussbiljett kostar, så en resa till bokhandeln blir lätt dyrare än portot.
Andra bloggar om: böcker, näthandel
Technorati tags: böcker, näthandel
måndag, november 05, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Väldigt ofta när jag köper böcker över nätet kommer de fram kantstötta eller med riv- eller skärskador. Det skulle kanske kunna motivera mig att hämta i butik. Bra att slippa frakt också, men det brukar ju vara så mycket dyrare i butikerna att det säkert inte skulle vara någon fördel... Det bästa med att handla på nätet är ju att det är mycket billigare, plus att sortimentet är oslagbart förstås. Annars gillar jag att gå i bokhandeln - jag vill gärna känna på böckerna först och se att de är i fint skick. Men de kan ju inte mäta sig med nätsortimentet, tyvärr, och det är ju ofta det som är avgörande för valet.
Jag ska väl inte säga att jag aldrig har haft problem med trasiga böcker från nätbokhandlar, men ofta är det inte. Jag drabbas lika ofta av att det enda exemplaret som finns i en bokhandel av en bok jag vill ha är skadat.
Skicka en kommentar