lördag, november 24, 2007

Hur många prenumeranter läser detta?

En blogg har två sorters läsare: de som surfar till den då och då och de som prenumererar på dess flöde. De som surfar dit kan vara regelbundna läsare som tittar in dagligen, men de kan också vara sådana som hamnar där via Google eller så och bara tittar in av en slump.

De som prenumererar på flödet har däremot gjort ett medvetet val att följa bloggen, och de får se alla inlägg som publiceras. De bloggar jag själv tycker om ser jag till att läsa via flöden, så slipper jag surfa runt till massor av ställen.

Den här bloggen har ett flöde som går via feedburner.com, och det gör att jag kan se statistik över hur många som använder det (men inte vem). Jag roade mig just med att hämta ett diagram över antal läsare sedan flödet skapades:

Anledningen till det stora hoppet i grafen i augusti 2007 eller så är att det fram tills dess fanns två olika flöden via olika leverantörer som jag då slog ihop så att alla läsarna kunde räknas via feedburner.

Det första ett och ett halvt året ungefär ligger läsarskaran ganska konstant på 10-20, men sedan verkar trenden vara stigande. Det vore intressant att veta vad jag gjort för att åstakomma det...

De läsare som inte är prenumeranter kan man se hur många de är på bloggtoppen.se. Det brukar vara någonstans mellan 700 och 1000 unika besökare på en vecka.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

7 kommentarer:

Martin sa...

Jag har din blogg i min Google Reader som jag kollar flera ggr om dagen. Notera hur lång tid det tog mig att svara på inlägget. (-;

Anonym sa...

läser via planet lysator & skummar oftast bara, men en del inlägg läser jag ordenligt.

Mats Henricson sa...

Jag tror att din uttalade ambition att läsa (och recensera) 100 böcker 2007 är det som drog till dig så många läsare. Och den teorin verkar ju stämma rätt bra med när läsarskaran började gå uppåt ordentligt, januari 2007.

Mats

Illern sa...

Själv nosar jag på din blogg via flöden i Flock. Jag minns faktiskt inte riktigt varför jag började kolla här mer regelbundet men det blev mer och mer (däremot läser jag inte alla inlägg).

Det kan inte vara så att du uppnått en klritisk masssa för att mun till m unmetoden ska fungera?

Hans Persson sa...

Mmm, Flock har jag tänkt prova ett tag. Jag körde 0.nånting ett tag men tyckte inte att den tillförde tillräckligt mycket för att det skulle vara värt att köra något icke-standard då, men nu låter det som om 1.0 har en del trevliga funktioner, så jag borde nog ge den en ny chans.

neofob sa...

Jag läser via Google Reader och som mest en gång om dagen skulle jag tro.

Illern sa...

Flock 1.0.1 är dessutom uppdaterad med senaste firefoxkod (2.0.0.9 tror jag det är).