onsdag, november 14, 2007

Läser du inte telefonkatalogen? Avbeställ den!

Varje år skickar Televerket Telia Eniro ut en tjock telefonkatalog till oss som sedan ligger här och samlar damm i ett år tills de skickar ut en ny. Om jag behöver få reda på ett telefonnummer så slår jag upp det på webben, så vad ska jag med en döda-träd-katalog till? Tack till SvD för tipset att det gick, även om de inte länkade till rätt sida. Eniros webbsidor var tyvärr rätt bra på att se till att ingen hittar fram till den här sidan av misstag, så här är en länk direkt till avbeställningssidan.

Telefonkatalogerna förbrukar nästan en procent av all skog som avverkas i Sverige, och min gissning är att rätt många av dem bara ligger på en hylla till ingen nytta. Avbeställ ditt exemplar du också!

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

12 kommentarer:

Magnus Runesson sa...

Done!
Tack för tipset. Jag slipper ju arbetet med att bära ut den gamla till pappersinsamlingen.
Kan man bli av med DinDel också?

Anton Ymer (pseudo) sa...

Bra! Tack för tipset. Jag har nog inte bläddrat i en sådan under de senaste tio åren.

Hans Persson sa...

Jag gissar att det är svårare.

Marianne sa...

Oturligt nog gäller inte avbeställningsmöjligheten om man som jag bor i lägenhet.
Även om de kataloger som ingen hämtar upp från golvet innanför entrén återtas så tillverkas de ju i onödan.
Det borde väl kunna funka att man anmäler ointresse ändå, så att t.ex. 11 kataloger levereras till adressen istället för 12.
Eller?

Helena sa...

Åh vad synd att det inte går att avbeställa för oss i lägenhet! Katalogerna ligger ju bara och blir förstörda!

Anonym sa...

Bra tips! Men jag håller med föregående, det är ju värdelöst att man inte kan avbeställa om man bor i lägenhet.

Det spelar ju faktiskt ingen roll för miljön att de återhämtar överblivna kataloger.

Hans Persson sa...

Ni som bor i lägenhet: se till att kontakta Eniro och fråga varför inte ni också får avbeställa.

Maria sa...

På mitt jobb använder många fortfarande telefonkatalogen och förra veckan kunde vi hjälpa till att hitta en adress i teltelefonkatalog. Visserligen var den från 1943, men i alla fall. Det visade sig sedan att varken Biblioteket eller Museet har några kataloger från 1940-talet i sina arkiv, så vårt magasinsfynd hjälpte till att både fylla en lucka och hitta en adress! Katalogen fick därmed flytta från magasinet till arkivet, där den nu finns att bläddra i vid behov.

neofob sa...

Det är ju helt fantastiskt korkat att man inte kan avbeställa katalogen om man bor i lägenhet. Ur miljösynpunkt är det ju vansinnigt att tillverka oönskade kataloger, transportera dom till en trappuppgång, låta dom ligga ett tag och sedan transportera dom till... återvinning? Jag antar att det beror på det faktum att dom inte levereras till lägenheten utan till trappuppgången i en trave. Hade dom varit adresserade kanske det hade gått.

Men jag skickade ett ebrev och frågade. Den vettigaste adress jag hittade utifrån den URL du har länkat till är distribution@eniro.com. (Just nu fungerar inte http://www.eniro.se/kontakt/. Adressen hittade jag på http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/. Jag undrar vad skillnaden på enirosverige.se och eniro.se är?) Vi får se om någon behagar svara.

Anonym sa...

Det är ju krass ekonomi bakom utskickandet av katalogerna.

Siffrorna bakom är:

* upplagan
* hur många som någon gång slår i katalogen för att hitta ett nummer
* pengarna man får in för annonser (i främst Gula sidorna)
* kostnaden för tryckning och distributionen

Man skickar ut kataloger till så många som möjligt. Upplagesiffran är det allra viktigaste för att motivera annonspriset. Det är därför man har gömt undan länken.

Sedan är det förstås lite märkligt att just SvD återigen driver kampanj mot telefonkatalogen. Man kan hoppas att det inte har något att göra med att systerföretaget är Eniros värsta konkurrent.

Utifrån de siffror jag hittar om avverkning i Sverige och åtgång till Eniros telefonkataloger är det en promille som går åt till katalogerna (och då är det faktum att 30 procent är returpapper inte medtaget).

Jag tillhör en av alla dem som inte kan avsäga mig telefonkatalogen eftersom jag bor i flerfamiljshus. Inte heller kan jag avsäga mig de där ointressanta tidningarna som delas ut i stadsdelarna och har lagom med ointressanta gamla nyheter för att prångla ut annonser. Inte heller de tjocka bilagor med husannonser som följer med tidningarna jag verkligen vill ha. Tillsammans kommer de upp i en telefonkatalog på bara några veckor.

Din Dels hemsida nämner (föga överraskande) det fallet att man fått Din Del men inte velat ha den, däremot det omvända fallet. (Jag kan inte länka eftersom hemsidan har dumma URL-er.)

Kanske kan man komma åt problemet i flerfamiljshus genom att låta de ligga kvar. Efter några år (och ett stort antal träd) borde antalet utdelade kataloger justeras till efterfrågan.

Utanför Eniros matsal i Frösunda finns några bokhyllor fyllda med gamla telefonkataloger (dock långt ifrån komplett). Intressanta att se, även om jag bara sett ryggarna.

Enirosverige.se är företagshemsidan för Eniro Sverige, Eniro.se är en av Eniro Sverige Onlines produkter.

neofob sa...

Vi får hoppas att man till slut kommer på att det är orimligt att hålla på att köra runt lastbilar med papper som folk inte vill ha.

Anonym sa...

Försök få den här kvinnan att fatta:
Eniro-propaganda