lördag, november 10, 2007

Publicera böcker själv i Sverige

Ställen som trycker manuskript åt vem som helst mot betalning har funnits länge ("vanity press"). På senare år har print-on-demand-tekniken också gjort det möjligt att skapa tjänster där man kan beställa sina böcker styckvis och alltså inte behöva ligga ute med någon tryckkostnad alls.

Nu har jag blivit tipsad via både Bokstavligt talat och Beta Alfa om en artikel i DI om ett svenskt sådant projekt. Sigge Eklund och Linda Skugge håller på att dra igång vulkan.se som ska erbjuda den här tjänsten i Sverige. Just nu är sajten inte igång; öppnandet sker den 15:e november.

Jag har sedan länge tänkt att jag skulle fixa mig ett inbundet exemplar av Verkligheten på spel, den NaNoWriMo-roman jag skrev förra året. Jag vill för den delen gärna ha ett inbundet exemplar av årets än så länge namnlösa NaNoWriMo-roman när den väl blir klar.

Det sägs att det inte ska vara svårare att publicera en bok än att skicka upp en wordfil (eller, förhoppningsvis, andra format som PDF) och sedan börja beställa exemplar. För 85 kronor påstås man kunna få ett limmat exemplar av en bok. Man får väl anta att det finns en variabel kostnad beroende på bokens tjocklek också. Sedan kan man bestämma hur mycket påslag man vill göra när andra köper boken, och så är det bara att vänta på att intäkterna börjar flyta in.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

3 kommentarer:

Magnus Runesson sa...

Intressant och under förutsättning att påslag per sidor inte är allt för högt så är det ju definitivt en rimlig kostnad.

A.R.Yngve sa...

Pröva också Cafepress.com's Print-On-Demand-tjänster.
:)

Anonym sa...

Det finns massor av print-on-demand firmor ute i landet som erbjuder en enkel och billig lösning för alla författare att ge ut sin bok till en rimlig slant. Så ni som går i tankar om att äntligen få ge ut er bok, gör som jag sök på google efter print on demand, eller books on demand, och välj det företag som passar er! Lycka till

/Norm