onsdag, september 19, 2007

2007-99: Jonas Gardell: En komikers uppväxt

En komikers uppväxt är Jonas Gardells första bok om komikern Juha Lindströms uppväxt. Jag har tidigare skrivit om uppföljaren Ett UFO gör entré som handlar om Juhas tid i högstadiet; den här boken handlar om mellanstadiet. Det finns även en tredje del som kom ut nyligen och utspelar sig mycket senare: Jenny.

Gardell är som vanligt en lysande observatör av hur människor fungerar och är bra på att beskriva hur elaka vi kan vara mot varandra, ibland medvetet och ibland utan att tänka på det. Förutom det är den här boken även en rätt stor nostalgikick för mig eftersom den handlar om nästan exakt den tid jag själv växte upp i (Juha är några år äldre än jag).

Det här är en riktigt bra bok, och den som till skillnad från mig läser serien i rätt ordning kan även se fram emot den faktiskt ännu bättre Ett UFO gör entré. Och med det menar jag inte att den här är dålig.

Jonas Gardell: En komikers uppväxt
Pan, 2001
5 CD
ISBN: 9173132314
ISBN13: 9789173132312

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 99 (varav 16 serieböcker)
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret V. S. Naipaul: Att läsa och skriva: En personlig betraktelse Klart 12/8!
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike Mineko Iwasaki: Den sanna historien

Läst under 2007:
Nr 1-10
Nr 11-20
Nr 21-30
Nr 31-40
Nr 41-50
Nr 51-60
Nr 61-70
Nr 71-80
Nr 81-90
91: Ally Kennen: Odjuret
92: Maj Sjöwall & Per Wahlöö: Sista resan och andra berättelser
93: Viola von Wachendorf: Te
94: Jens Lapidus: Snabba cash
95: Hideyuki Kikuchi & Yuho Ashibe: Darkside Blues
96: Mineko Iwasaki: Den sanna historien
97: Tim Davys: Amberville
98: Rita Emmett: Gör det nu!
99: Jonas Gardell: En komikers uppväxt

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

2 kommentarer:

Anton Ymer (pseudo) sa...

Bra. Jag var på en show (?) med (av?) Jonas för något år sedan och han är otroligt skarp. För att inte tala om hans närvaro på scen. Den är nästan läskig.

Jag har funderat på att läsa Ett UFO ganska länge. Kanske skulle jag börja med denna istället.

Hans Persson sa...

Jag har sett honom på scen ett par gånger. Han är mycket bra där också, men det är ju stor skillnad mellan scenshowerna och böckerna.