tisdag, september 18, 2007

Bokhandeln är död, leve bokhandeln!

Bokaffärer har det svårt idag, men samtidigt går bokbranschen bättre än någonsin. Numer kan man köpa böcker på mackar, i matvarubutiker, som bilagor till dagstidningar och på alla möjliga andra sätt, förutom att köpa dem i en bokaffär. Detta gör att de flesta renodlade bokhandlare har svåra tider samtidigt som bokbranschen har det bra. Enligt en undersökning Svensk Bokhandel gjorde förra året gick 110 av 279 bokhandlar med förlust. Som kontrast till detta ökade bokförsäljningen med 7.2% under 2006 jämfört med 2005. Men det är ju en klen tröst för den som äger en bokhandel.

Så vilka är vinnarna? I första hand nätbokhandlarna och dagligvaruhandeln. Att nätbokhandlarna går bra förvånar mig inte, eftersom de både har ett mycket större sortiment och ett lägre pris än vanliga bokhandlar som även måste betala butikshyra. Som jag skrivit tidigare i samband med Long Tail finns det även andra fördelar med nätbokhandlarna: man får exempelvis ofta möjlighet att se vad andra tyckt om böckerna och se vilka andra böcker de varit intresserade av, och på så sätt lättare hitta fram till andra böcker man själv tycker är intressanta.

Men naturligtvis finns det enstaka bokhandlar som går mot strömmen. Uppsala English Bookshop går bra, liksom SF-Bokhandeln och Pocketshop. De första två är specialicerade och sysslar både med postorder och normal butiksförsäljning, så de ligger någonstans i gränslandet mellan en vanlig bokhandel och en nätbokhandel. Pocketshop är en normal bokhandel, men ser istället till att ligga på ett ställe där många behöver köpa en bok på kort varsel (som inne på en tågstation).

Det som är glädjande är att Akademibokhandeln satsar på en ny affär i den gamla Skatteskrapan på söder i Stockholm. Förutom bokförsäljningen i sig satsar man även på författaraftnar och säger att man vill vara som ett vardagsrum; att man ska kunna stanna upp där, bläddra och ta det lugnt. Förhoppningsvis blir det något i stil med de bokhandlar jag sett utomlands där man exempelvis har ett kafé mitt i bokhandeln, och där det är fullt normalt att sätta sig i någon av bokhandelns fåtöljer och provläsa lite i böckerna innan man bestämmer sig för vad man ska ha.

Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bokiabokhandeln i min forna hemstad var faktiskt väldigt trevlig på det sättet: utbudet och priserna var kanske inte något vidare, men det fanns mjuka fåtöljer lite här och där, en soffa man kunde sätta sig i, ett bord med schackspel och så vidare. Tillräckligt sympatiskt för att jag skulle stödköpa böcker där då och då.

//JJ

Helena sa...

Det finns en Akademibokhandeln med kafé i Göteborg. Jag tycker iofs att det är lite för hippt för att vara mysigt och ge vardagsrumskänsla, men konceptet är i alla fall intressant.

Jag handlar visserligen en del böcker på nätet, men föredrar ändå bokhandeln i de fall det är rimligt (med avseende på pris och tillgång) eftersom jag då själv får välja ut ett fint exemplar. Alltför ofta har mina Adlibris-försändelser varit mer eller mindre mosade när de anlänt.