söndag, september 23, 2007

Stockholms spelkonvent 2007

Jag har precis kommit hem från Stockholms spelkonvent 2007 där jag, Henrik och Cecilia tillbringat helgen med att spela spel tillsammans med sådär 500 andra medan Camilla och Martin hälsade på bekanta. Jag har inte varit på SSK någon gång tidigare, men däremot rätt många andra konvent genom åren.

SSK hölls i Dieselverkstaden i Sickla. Det är ett bibliotek, en kurslokal och Klätterfabriken håller till där. Trots att det enligt uppgift ska ha varit ungefär 500 personer på plats så kändes det som om det var ett ganska litet konvent. Efter att ha gått runt och tittat lite så antar jag att det berodde på att en bra bit över 100 personer satt hela tiden i ett och samma rum och spelade SM i Magic: the Gathering.

Vi hoppade över fredagen och anlände istället på lördag morgon. När vi undrade om vi kunde ställa våra liggunderlag och så i sovsalen fick vi reda på att vi istället skulle checka in dem i bagagerummet och gjorde så. När vi återkom framåt midnatt och ville få reda på var vi skulle sova fick vi reda på att vi skulle anmält det när vi kom trots att vi anmält det redan vid föranmälan (vilket ingen sade något om när vi kom), och att det nu var fullbokat i alla sovsalar. Det hela löstes genom att vi fick sova i arrangörernas sovsal. Förhoppningsvis innebar det inte att någon stackars arrangör fick stå och sova.

Istället för de armband som många sentida konvent satt på sina deltagare för att man ska kunna bevisa att man betalat inträdet fick man på SSK istället en klassisk rund badge (som fanns i några olika varianter, beroende på exakt vad man betalat för). Jag tycker att det är en trevligare lösning än armbanden, men det vore ännu bättre om man dessutom tog efter sf-kongresser och även skrev ut allas namn på deras badgar så blir det mycket lättare att prata med varandra. Här hade i alla fall arrangörerna namn på sina badgar, och det är ju alltid något.

Förutom det redan nämnda Magic-SM fanns det en del figurspel, några rollspel och lite brädspelsaktiviteter. Jag tror dock att alla brädspelen egentligen hörde till någon av brädspelsbarerna. På plats fanns en rejäl trave spel från SSK för utlåning och S.A.R.Z. spelbar. Spelen från SSK var det bara att plocka med sig till ett bord och börja spela, men man fick lista ut själv hur de fungerar. SARZ hade inte fullt lika stort utbud av spel på plats, men å andra sidan har man som vanligt ett antal entusiastiska personer som går runt och hjälper en att komma igång med spel som man inte provat tidigare. Några av de spel vi provade var Taluva, Meikyu Kingdom, Samurai, Ticket to Ride Europe, Goa och Flix Mix.

En trevlig sak med SSK var att de förutom de normala spelprogrammet även hade ett program med föreläsningar och workshops. Det blev tyvärr inte av att jag lyssnade på mer än en men det var inte för att det inte fanns fler jag tyckte lät intressanta. Det jag lyssnade på var Henrik Örnebring som berättade hur man skapar intressanta bifigurer till rollspel, men det han var applicerbart även på skönlitterärt skrivande eller teater. Till föreläsningsprogrammet fick man också ett helt häfte med presentationer av de olika föredragen, separat från fickprogrammet med schema, karta över lokalerna och annan grundinformation. Tyvärr innehöll inte informationen något om var i närheten det fanns en mataffär, vilket kunde varit praktiskt för utomsocknes att veta.

SSK hade som alla andra konvent en kiosk som hade de vanliga sorternas snask och fika. Vad de däremot inte hade var mackor, vilket var lite trist eftersom det var svårt att få ihop en vettig frukost. Det går att äta Risifrutti och varmkorv till frukost en dag, men det hade varit trevligt med en smörgås också. De serverade också diverse färdigmat som man kunde värma i mikrovågsugn. Så långt allt väl. Problemet var att det inte fanns någonstans att äta maten. Det fanns en massa bord avsedda för spel, men de var (fullt rimligt) märkta med "ingen mat". Det fanns också ett antal bord som hörde till ett fik som fanns i lokalen. Problemet var att de inte inte tillät att man satt där och åt någonting som man inte köpt av dem. Eftersom det fiket låg mitt i spelområdet och dessutom var rätt högt prissatt så blev det lite underligt. Det hade varit smart av SSK att göra någon deal med fiket i förväg om detta.

Förutom detta fanns det även ett öppet område med diverse försäljning och liknande. Här fanns ett antal svenska rollspelsproducenter representerade, liksom (minst) en tillverkare av ett kortspel. Dessutom fanns ett antal personer som sålde olika sorters konst och hantverk. Det fanns också två affärer som sålde spel, men det utbudet kändes rätt trist. Det brukar vara mycket fler affärer på exempelvis Lincon, trots att jag tror att flera av dem faktiskt ligger i Stockholm. Det är trist om de inte åker till ett konvent och säljer om det ligger i närheten av den vanliga affären, för den som åker till konventet för att spela har knappast tid att ta sig in till stan för att handla spel. Jag hade det i alla fall inte.

På det hela taget tycker jag att SSK 2007 var ett bra konvent, även om det fanns en del brister. Jag hade trevligt och fick prova ett antal nya spel, och det var därför jag var där. Dessutom träffade jag naturligtvis en del människor jag kände sedan tidigare och ett par som jag träffat på nätet men inte sett i verkligheten.



Cecilia spelar Ticket to Ride Europe.




SM i Magic: the Gathering.




Cecilia spelar final i Spank the Monkey-turneringen.




Henrik lär sig hur Meikyu Kingdom fungerar.


Fler foton finns i det här publika albumet på Facebook.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

Inga kommentarer: