tisdag, juni 06, 2006

Spelkväll i Singapore

Efter jobbet promenerade jag in mot stan och tittade på cachen Bridges to Bangkok. Här lämnade jag ett geocoin som en bekant plockade med sig från Bangkok nyligen, och sedan upptöckte att det hade som mål att komma till Singapore. Sverige är inte riktigt på vägen då, men nu lyckades det i alla fall komma till rätt ställe.



Via boardgamegeek.com pratade jag med ett par personer från Singapore innan jag åkte för att få reda på vad det fanns för typiska spel här. Det slutade med att jag blev inbjuden till en spelkväll på Settler's Café som är ett fik/servering som har massor av tyska spel som man kan låna medan man sitter där. På övervåningen ordnas det ofta träffar där stora grupper spelar spel, och en sådan lyckades jag alltså pricka in. Jag betalade tio singaporedollar (knappt 50:-) i inträde, och för det fick jag en tallrik spagetti med köttbullar, fri dricka, och en hel kväll med spel. Inte illa.

Jag spelade i tur och ordning Fluxx, Ticket to Ride, 6 Nimmt, Cartagena, and Rumis. De sista två hade jag inte spelat tidigare men kommer gärna att spela igen. Cartagena är ett spel om en massa pirater som ska rymma med en båt. Längs golvet i gången de går genom finns en massa markeringar, och man har kort med motsvarande markeringar. När man spelar ett kort går en av ens pirater (man har sex stycken) fram till nästa lediga sådan markering. Genom att backa sin pirat tillbaka till nästa bakomvarande ruta där det finns pirater får man nya kort, ett eller två beroende på hur många pirater som redan fanns på rutan. Rumis går ut på att man ska placera ut tredimensionella pusselbitar så att man får stor yta som möjligt i sin färg, sett uppifrån. Bitarna ser ut som tetrisbitar i 3D. Spelplanen består av ett antal rutor som man måste hålla sig inom, och dessutom fanns det begränsningar på hur högt man fick bygga på varje ställe på planen. Dessutom måste alla bitar man lägger ut gränsa till någon tidigare bit man lagt ut.






Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: