måndag, juni 05, 2006

Mot Singapore!

Idag har jag startat mot Singapore för att hålla kurs om våra produkter för en distributör. Jag startade hemifrån en timme innan flyget startade vilket ska vara gott om tid, åtminstone så länge man flyger från Linköping. Det dog dock ett bra tag att checka in då jag hade en alldeles för tung väska som jag skulle betala övervikt för. Efter diverse velande fram och tillbaka bestämde hon sig för att släppa igenom den i alla fall trots att den var 14kg över gränsen (och då får jag i alla fall ha 30kg med mig istället för de vanliga 20kg, tack vare SAS-bonus). När jag ändå stod i kassan på flygplatsen passade jag på att köpa Camilla Läckbergs Stenhuggaren som råkade finnas i bokstället där.

Att ta sig genom säkerhetskontrollen var inget problem, men när jag skulle stoppa på mig mina saker igen kom jag på att det nog inte var så bra att ha med sig en Leatherman i fickan, även om den var liten. Det gick dock bra att få lägga ner den i mitt redan incheckade bagage som visade sig stå på en vagn en dörr och fem meter bort. Det var inte ens någon som kollade att det var min egen väska jag lade ner saker i.

Flighten till Köpenhamn var lite skumpigare än den brukar vara (utan att vädret för den sakens skull var dåligt). Jag tillbringade tiden med att läsa Kafka (Förvandlingen). Planet var ovanligt stort för rutten, men hade ovanligt få passagerare.

Väl på Kastrup botaniserade jag i bokhandeln (utan att köpa något), växlade till mig singaporedollar och åt en lasagna. När jag satt och åt och skulle kolla vad klockan var upptäckte jag att min telefon inte hade någon laddning och insåg att jag inte heller hade packat ner någon laddare till den. Dessutom hade jag sönder draghandtaget till min kabinväska när jag klev ur bussen för att gå in i terminalen (det hänger fortfarande kvar och går att använda, men det sitter numera bara fast i en av de två pinnarna så det är väl en tidsfråga innan det går sönder helt). Jag hoppas att detta inte är en trend som tänker fortsätta in på själva kursen.

Laddarproblemet löstes strax efteråt när jag hittade en universal-USB-laddare för telefoner i en affär på Kastrup. Nu kan jag ladda vilken telefon som helst, både från en dator och från cigarettändaren på en bil. Smart pryl, faktiskt.

När jag checkade in i Linköping frågade jag om uppgradering eftersom jag har SAS-bonuspoäng som går ut i slutet av månaden. Det kunde de inte lösa, men han gjorde en notering i min bokning som skulle få gejten på Kastrup att reagera. Det gjorde den inte, men jag kunde i alla fall få dem att uppgradera min Economy-biljett till Economy Extra. Dessutom fick jag främsta platsen utan något säte framför, så det fanns hur mycket benutrymme som helst. Detta innebär att jag har tillräckligt mycket utgående poäng kvar att jag kan resa hem i business class.

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Magnus Runesson sa...

Du kan snart börja att konkurera med Maria och Mirre om att få igenom övervikt.