torsdag, juni 21, 2007

Bokfemman: bästa fem böckerna i år

Malins bokfemma för den här veckan handlar om vilka som är de fem bästa böckerna man har läst hittills i år. Jag har hunnit läsa en hel del, så det var inte lätt att begränsa sig till en lista med bara fem.

Johan Theorin: Skumtimmen
En pojke försvinner på Öland på 1970-talet. En dag säger pojkens morfar att han fått reda på något om försvinnandet, och han och modern börjar nysta i vad som verkligen hände.

Jonas Gardell: Ett UFO gör entré
En lysande skildring av utanförskap, mobbning och hur det är att gå på högstadiet.

Charles Stross: Accelerando
Science fiction för den som inte har anlag för fartblindhet. Stross sprutar ur sig fler idéer på en sida än vad många orkar med på en hel roman.

Stieg Larsson: Luftslottet som sprängdes
En självklarhet på listan.

Mons Kallentoft: Midvinterblod
Den första delen av tre planerade om linköpingspolisen Malin Fors. Som polishistoria är den fullt i klass med övriga deckarkonkurrenter, men när det gäller språket ligger den hästlängder före.

När jag sorterat ut det som jag verkligen tyckte var bra från det första halvåret så hade jag tio böcker. De allra bästa står ovan, men när jag nu sorterat fram fem till är det ju synd att inte lista dem också, för även de är riktigt bra böcker.

Moto Hagio: A, A'
Andreas Marklund: Skördedrottningen
Kazou Ishiguro: Never Let Me Go
Karin Alvtegen: Saknad
Anders Roslund & Börge Hellström: Box 21

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

Inga kommentarer: