fredag, juni 01, 2007

Bokfemman: manliga och kvinnliga författare

Nu har jag tittat på Malins bokfemmor ett tag utan att skriva något om dem, så nu är det väl dags. De senaste två veckorna har det handlat om manliga respektive kvinnliga författare man läser mycket av. För manliga författare var det inte så svårt att hitta fem författare som jag läste mycket av, men för kvinnliga var det svårare. Det verkar som om jag har rätt få kvinnliga författare som jag har många böcker av, så urvalet blev litet.

Manliga


  • Stephen King
    King har varit en favorit i över tjugo år vid det här laget. Jag uppskattar inte allt han skrivit, men mycket är å andra sidan lysande. En av hans starkaste böcker är Different Seasons som består av fyra korta romaner, varav endast en har övernaturliga inslag. Tre av dem har dessutom blivit riktigt bra filmer.
  • Terry Pratchett
    Jag har läst Pratchetts böcker om Discworld ungefär lika länge som jag läst King. Från början var de ren humor, men ju längre fram i serien vi kommer desto mer allvarliga teman kan man hitta. Som favoritbok väljer jag dock hans Good Omens som är skriven tillsammans med Neil Gaiman (en annan bra författare som dock inte får vara med här på grund av för dåligt urval).
  • Iain Banks
    Under sitt riktiga namn skriver Banks litterära böcker, men han skriver också science fiction under pseudonymen Iain M. Banks. Jag gillar båda utgivningarna, men om jag måste välja föredrar jag hans litterära utgivning. Som favorit väljer jag The Wasp Factory.
  • China Miéville
    Miéville är en nyare favorit. Han debuterade för tio år sedan och har en förmåga att skriva om fantastiskt mörka, hotande städer som få andra. Han skriver fantasy, men det är inte samma slags fantasy som alla andra; snarare något slags cyberpunk i fantasytappning. Som favorit väljer jag mitt första möte med honom: Perdido Street Station.
  • Douglas Coupland
    Som enda icke-genre-författare avslutar jag med Douglas Coupland som jag tycker är bra på att fånga nutiden, och speciellt nutiden för (data)nördar. Hans Microserfs innehöll väldigt mycket som jag kände igen mig i.


Kvinnliga


  • Karin Fossum
    Jag har hittills aldrig blivit besviken på Fossums böcker. Det är oftast deckare, även om undantag finnes. Jag har däremot egentligen svårt att utse någon direkt favorit, utan pekar på Natt till den fjärde november mest för att den är rätt annorlunda mot alla andra böcker av henne jag läst.
  • Ursula K. Le Guin
    Le Guin är en författare med bredd: fantasy, science fiction, mainstream. Mitt bästa minne av henne hittills är hennes Earthsea-trilogi.
  • Nancy Kress
    Kress skriver oftast science fiction, och normalt sett håller hon sig inom en rätt nära framtid och utforskar förändringar i samhället som tekniska förändringar skulle leda till, snarare än att titta på den tekniska förändringarna i sig. Jag rekommenderar gärna hennes Beggars in Spain som undersöker vad som skulle hända om föräldrar kunde genmanipulera sina barn och välja vilka egenskaper de skulle ha. Mer specifikt, vad skulle hända med barn som inte behöver sova?
  • Tanith Lee
    Även Lee rör sig mellan genrerna science fiction, fantasy och skräck. Det bästa jag läst av henne är The Silver Metal Lover som handlar om en flicka som blir kär i en robot och hur det förvandlar både henne och honom.
  • Karin Alvtegen
    Alvtegen är i viss mån en chansning här eftersom jag faktiskt bara läst två böcker av henne än, men jag tycker att de varit väldigt lovande. Hon placeras gärna i deckargenren även om hennes böcker egentligen inte passar in i den traditionella deckarmallen. De innehåller väldigt knepiga och sjuka människor, men inte någon direkt polisutredning. Den bättre av dem hittills är Svek.


Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

5 kommentarer:

*Malin* sa...

DC är riktigt, riktigt bra. Har också läst Karin Alvtegen, men bara Svek. Hörde att de andra inte var lika bra så jag har hoppat över dem. Men jag gillade Svek starkt. Har lånat en bok av Terry Pratchet nu, så jag ska uppdatera mig ang honom. Kul att du hänger på Bokfemman!

Anna sa...

Hej! Vad kul med en till! Jag är också fast. Bra att du jämnar ut den ojämna könsfördelningen lite :)
Trevligt att kolla in din bokblogg.
Jag läste ju en bok av Terry Pratchett för många år sedan - Good Omens. Den var jättebra! Varför läste jag inte fler?

Tommy Persson sa...

Så du tillämpade aldrig strategin att köpa kvinnliga sf/fantasy-författare för de brukade vara bättre. Det är ju väldigt många som är mycket bättre än Nancy Kress som Bujold :-), Cherryh, Tanith Lee, P.C. Hodgell, osv. Och om du läser deckare så saknar jag Sue grafton, Sara Paretsky, Dorothy Sayers, osv.

Anonym sa...

Håller med om det du säger om Pratchett, han har blivit tyngre och allvarligare med åren. Det har tyvärr gjort att jag inte riktigt orkar med honom längre, dock. Jag började läsa hans böcker just för humorn i dem. Men jag kanske hittar tillbaka även till de nyare böckerna.

Jag har egentligen aldrig funderat över om jag läser övervägande manliga eller kvinnliga författare. Det är nog 50-50 ungefär. Men för några år sedan la jag ut de böcker jag just då ansåg vara mina favoritförfattare på min hemsida, och fick då genast ett argt och elakt inlägg om att jag ju bara hade en "stackars man" med bland alla kvinnor. Att just de jag skrivit om var kvinnor så när som på en enda hade inte ens slagit mig. Inte heller förstod jag varför någon kunde bli så provocerad av det. :-)

Hans Persson sa...

Tommy: Tanith Lee hade jag ju faktiskt med i min lista.

Bujold vet du vad jag tycker om. ;-)

Cherryh skulle jag kunna tänka mig kan platsa på en sån här lista, men henne har jag också läst för lite av för att riktigt våga uttala mig om.

Vad det gäller deckare så läser jag faktiskt nästan bara svenska deckare, av någon anledning.