söndag, maj 14, 2006

Slavenka Drakulic: Café Europa

Jag vet inte om Café Europa är skriven som en bok från början eller om det är artiklar som samlats ihop i efterhand. Det framgår inte av boken hur det är, men det faktum att olika kapitel har olika översättare får mig att misstänka att texterna ursprungligen publicerats som artiklar. Å andra sidan spelar det egentligen ingen roll för läsandet, men jag tycker att originalpubliceringsplats för texter bör anges.

Slavenka Drakulic berättar om hur hon ser på Balkan idag, i form av korta nedslag både bland aktualiteter och historiska fakta. Ibland utgår hon från sin egen bakgrund som uppväxt i ett östeuropa med brist på mycket, men med möjlighet att resa till Italien och handla eftersom Jugoslavien var relativt liberalt. I en annan historia filosoferar hon över Ceausescu-regimen med utgångspunkt i den smaklösa inredningen i dotterns badrum eller diskuterar komplikationerna med att köpa en dammsugare i väst och lyckas få den med sig tillbaka till Jugoslavien.

Tagna för sig låter de flesta historierna banala, men tillsammans tycker jag att de gav mig en bra inblick i kultur och tankesätt i Jugoslavien både före och efter järnridåns fall. Hon funderar också en hel del över vad som egentligen menas med "Europa", och hur uppfattningen av Europa skiljer sig beroende på var man är. Dessutom är en del av historierna (som ibland drar lite åt kåserihållet) rätt skoj.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Petra sa...

Café Europa är en klockren bok! Jag gillar den jättemycket. Hon är så träffsäker. Jag är ju halvt därifrån så jag vet! :-)