måndag, maj 28, 2007

Sverige och EU bråkar om ljudboksmomsen

För en gångs skull ser det ut som om Sverige kämpar mot ett EU-beslut, och till och med har fått det rätt. EU vill inte att Sverige ska använda samma låga momssats (6%) för ljudböcker som för vanliga böcker medan Sverige hävdar att de är som vilka böcker som helst, bara i ett annat medium och att det dessutom skulle diskriminera exempelvis blinda att ha en annan skattesats.

Jag kan bara hålla med. Det är ju knappast någon som går och köper både en vanlig bok och en ljudbok av samma bok, på samma sätt som man inte köper både en inbunden och en pocket av samma bok. Däremot är det naturligtvis skillnad på ljudböcker (som är en uppläsning av en tryckt bok) och dramatiseringar (som har mer att göra med film än med ljudböcker).

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

4 kommentarer:

Helena sa...

Mmm, ljudböcker är verkligen dyrt så det räcker redan.

Bokidioten sa...

Jag håller verkligen med dig i sak. Dessutom skulle jag vilja ifrågasätta prissättningen av dem. Kan verkligen produktionskostnaden vara så mycket högre än på en vanlig pocket?

Däremot håller jag inte med om att ingen köper åbåde-och. Jag har gjort det. För upplevelsen av att höra en bok kan skilja sig från att läsa den.

Hans Persson sa...

Visst händer det att någon köper båda, på samma sätt som det finns enstaka böcker som jag har mer än en utgåva av (utan att ha köpt dem av misstag). Jag tror dock att det är undantagsfall om man exempelvis jämför med hur ofta någon har både boken och filmen baserad på boken.

Anonym sa...

Kostnaden kan nog bli rätt hög. Jag har ingen aning om hur lång tid det tar för en professionell bokinläsare att läsa in en bok, men det borde röra sig om rätt många timmar sammanlagt. När jag jobbade med talsyntes anlitade företaget en sådan person för att spela in de meningslösa fraser jag framställde till databasen. Hon tog 1200 kronor i timmen plus kostnad för ljudanläggning, så jag misstänker att det snabbt kan bli en märkbar kostnad.

För övrigt känner jag åtminstone en person som konsekvent brukade köpa tryckta böcker och talböcker tillsammans. Det funkar hyfsat bra att lära sig svenska på det sättet.
(Okej då, det är ett specialfall, jag vet.)

- Sten