tisdag, september 26, 2006

Magic: the Gathering och pengarna

Jag har spelat Magic: the Gathering sedan 1994, inte så långt efter att det kom ut. Det är ett utmärkt spel, men om man vill kan man förbruka precis hur mycket tid och pengar på det som helst. Om man inte vill göra det så kan man spela det som vilket spel som helst.

Magic var det första samlarkortspelet, och det innebär att man inte köper ett färdigt spel utan ett paket med ett antal slumpmässiga kort. Man använder sedan dessa kort för att bygga en lek att spela mot andra med. Grundutgåvan av Magic innehåller ungefär 300 olika kort. En Magic-lek att spela med måste innehålla minst 60 kort, och en bra lek innehåller inte heller speciellt mycket mer än det.

Man kan köpa kort på två sätt: en starter eller en booster. En starter är ett paket med 60 kort som i någon mån går att spela med som den är, men som inte är speciellt kul eftersom den är ganska slumpmässigt ihopsatt. En booster är ett paket med 15 kort som inte ens försöker att vara en fungerande lek. För att kunna sätta ihop en lek som är bra vill man ha tillgång till ett mycket större urval än vad en enstaka starter eller två ger. Förutom att det finns ungefär 300 kort att välja mellan så kan man dessutom vilja ha mer än ett av en del av dem. Det finns ett oändligt antal valmöjligheter att ta hänsyn till när man sätter ihop sin Magic-lek (liksom när man spelar med dem), och det är det som gör spelet så fascinerande.

Det är inte heller så enkelt som att korten man får i en booster är slumpmässigt fördelade. Korten i en Magic-utgåva finns i tre olika typer: rare, uncommon och common. Av de 300 korten så tillhör ungefär en tredjedel av korten varje kategori. I varje boosterpaket vet man sedan att det finns en rare, tre uncommon och elva common. Eftersom det finns ungefär lika många olika kort av varje sort så inser man lätt att det är svårt att få tag i just det rare-kort man vill ha medan man ganska snart har fler av varje common än man har någon nytta av.

Detta är naturligtvis en briljant marknadsföringsmodell, och det blir bättre. Med jämna mellanrum kommer det utökningssatser till Magic, och de innehåller nya kort. Varje år brukar det komma en stor och två små expansioner. De senaste tre expansionerna innehöll 306, 165 och 180 kort. Riktigt alla dessa är inte nya men ganska många är det. De som inte är nya är återtryck av gamla kort som inte funnits att få tag i på ett tag, fast ganska ofta har de fräschats upp med nya bilder.

Om man bara är intresserad av att spela Magic lite som underhållning så behöver man inte hålla på att skaffa nya kort ideligen, för alla de gamla fortsätter naturligtvis att fungera. Om man däremot vill vara med och spela i någon turnering så blir det annorlunda. Det finns turneringar av flera olika sorter, men den vanligaste sorten tillåter bara kort ur den nyaste gruppen expansioner. Det innebär att om man vill hålla på att spela i turneringar så måste man också hålla på att köpa nya kort. Det finns även en variant av turneringar som tillåter gamla kort, men då uppstår ett annat problem. Det finns enstaka kort som har visat sig vara väldigt bra, och som inte längre finns i tryck. Dessa är naturligtvis hett eftertraktade av dem som spelar turneringsspel, och de kan kosta tusentals kronor. För att på allvar kunna konkurrera i större tävlingar blir det väldigt svårt att sätta ihop konkurrenskraftiga lekar om man inte har tillgång till de här korten, så även om man spelar den här sortens turneringar så blir det dyrt. Bortsett från detta finns det naturligtvis gott som samlare som bits av samlardjävulen och försöker få tag i alla kort till någon viss Magic-utgåva.

Alldeles oavsett allt detta så tycker jag att Magic är ett lysande spel. Jag har med åren samlat på mig en ansenlig mängd kort, men en hel del av dem är köpta begagnade. Det har naturligtvis kostat en del pengar ändå, men om man slår ut de pengarna över all den tid jag spelat Magic så tror jag att det trots allt är ett billigare spel än en del andra jag har som bara blivit spelade någon eller några gånger.

Wizards of the Coast som tillverkar Magic har lyckats hitta på ett spel som är så nära att trycka pengar man kan komma. Dessutom har de gjort det mer än en gång, för det är också samma företag som ligger bakom både Pokémon och flera andra spel med samma konstruktion. Jag kan inte påstå att jag har någon invändningar emot detta; de har fått en bra idé och gör vad de kan för att tjäna pengar på den. Jag har läst att Magic självt står för en tredjedel av värdet av den globala spelmarknaden. Jag lyckas inte googla fram några referenser till det nu, så jag vet inte om det stämmer. Går bra gör det i alla fall.

Det finns en sak som jag inte gillar, däremot. Som många andra företag har Wizards of the Coast en skock advokater, och de gör vad de kan för att se till att kväsa alla andras påhitt kring Magic.

För ett tag sedan skrev jag om en kille som designat en egen Magic-utgåva som hade Monty Python som tema. Jag har spelat med de korten och de är riktigt bra. Det ligger en hel del arbete och speltestande bakom dem. Samma kille har även skrivit programmet MtG Editor som man kan använda för att skapa sina egna Magic-kort på datorn och sedan skriva ut dem. För att kunna använda dem måste man naturligtvis få dem att se ut som andra kort, och det enklaste sättet att fixa det är antagligen att helt enkelt klistra upp dem på överblivna common-kort man har liggande. På det sättet får de samma baksida som officiella kort och går bra att spela med.

Problemet är att nu har advokaterna hittat MtG Editor och krävt att den ska tas bort från nätet, vilket också har skett tillsammans med hela Monty Python-utgåvan. Om det vore fråga om någon som tryckte egna Magic-kort och sålde så kan jag hålla med om att det vore vettigt att stoppa dem. Nu handlar det dock om en person som på fritiden skrivit ett program och gett bort. Med det programmet kan man skapa egna kort (och, teoretiskt sett, även kopiera existerande kort) men man måste också skriva ut dem och klistra upp dem på något för att få dem spelbara. I slutändan blir det knappast billigare än att köpa nya kort så den som gör så sparar inga pengar. Om man vill ha ett eget exemplar av något av de gamla dyra korten kan man naturligtvis slippa att betala en massa pengar, men här handlar det om att man slipper köpa saker dyrt på begagnatmarknaden, så Wizards of the Coast förlorar inga pengar. Dessutom brukar turneringar inte tillåta att man spelar med annat än originalkort, så om man vill vara med där kommer man inte undan i alla fall.

Den som sätter sig och skriver nya program om ett spel är antagligen någon som verkligen tycker om det spelet. Den som gör sig besväret att ladda hem programmet och skapa egna kort med det är knappast heller någon som är nybörjare, utan någon som har spelat en massa och har idéer om hur man skulle kunna skapa egna kort som inte finns i några av de existerande Magic-utgåvorna. Det är ingen som gör det här för att tjäna pengar eller göra så att Wizards of the Coast tjänar mindre pengar. Möjligen finns det de som använder en sådan här sak för att slippa köpa de dyraste begagnade korten, men det kan man slippa ändå eftersom det finns gott om scannade bilder av de dyra korten på nätet.

Jag tror att Wizards biter sig själva i foten genom att göra så här. De som drabbas av deras småsinthet kommer att tycka att de är gnidna, och istället för att programmet finns tillgängligt och gör att den som har bra idéer kan förverkliga dem på ett enkelt sätt så gör man sitt bästa för att stoppa de som försöker använda Magic på ett kreativt sätt. Jag hoppas att de tänker om någon gång, men jag tänker inte hålla andan i väntan på det.

Som tur är så laddade jag hem en kopia av MtG Editor redan när jag skrev om det förra gången, så jag kan använda det nu trots att det officiellt inte längre finns tillgängligt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Pingat till intressant.se.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en fantastiskt kul värld, MtG. Själv har jag förstås känt till den sedan spelet kom men alltid bortsett från dess existens. Det var inte förrän sommaren 2004 som jag äntligen föll till föga och köpte en hel del MtG-kort. Det har inte blivit så mycket spelat dock, men korten finns ju där. :)

Som en liten fotnot kan jag tillägga att de båda MMORPG:erna EVE Online (skiffy-tema) och World of Warcraft (tja... Worldcraft-tema) släpper sina Trading Card Games i dagarna. Så visst stämmer din analys, Hans: trycka samlarkortspel är det närmsta man kan komma att trycka egna sedlar.

Hans Persson sa...

Jag är medveten om att det finns en värld bakom spelet men jag har inte försökt sätta mig in i den.

Om du är intresserad av att spela Magic så säg bara till!

CV sa...

Mina söner har spelat i flera omgångar och de har försökt lära mig. Men jag orkar inte riktigt fatta hur det går till. Men korten är fascinerande.
RS
kulturbloggen.com

Hans Persson sa...

Hemma är det tvärt om: jag har lärt äldsta sonen att spela. ;-)

Magic är ett riktigt bra spel, även om jag inte uppskattar alla effekter som paketeringen av det leder till.