måndag, december 22, 2008

Bokkedjan 2: Vinter

Nu är det dags för en ny Bokkedja. Reglerna för hur det hela fungerar finns i förra veckans inlägg. Det är jättekul att se att så många hoppat på och gjort egna bokkedjor!

Den här veckan tänkte jag att startpunkten skulle vara Vinter. Börja med en vinterbok och associera dig sedan vidare till några andra böcker!

Jag börjar med Yasunari Kawabatas Snöns rike om en affärsman som åker till en turistort i bergen mitt i vintern. En geisha faller för honom, trots de dåliga förutsättningarna för en kärleksaffär där hon tar initiativet uppåt i hierarkin. Mitt främsta minne av boken är egentligen bilden av den totalt insnöade lilla japanska orten...

... vilket har stora likheter med Orhan Pamuks insnöade turkiska stad i Snö (och dessutom har både Kawabata och Pamuk vunnit nobelpriset). Det är för mycket sagt att kalla det här en deckare, men handlingen centreras kring en journalist som går runt och försöker hitta någon anledning till att ett antal unga flickor tagit livet av sig. Egentligen handlar boken mer om den turkiska regimen och dess förtryck av oliktänkande.

I Erlend Loes Gör vad du vill är huvudpersonen en flicka som vill ta livet av sig, men här är det hon själv som berättar historien (i dagboksform). Hela hennes familj har förolyckats i en flygolycka över Afrika och hon vill återförenas med dem istället för att leva ensam. Det sista hon hör av dem är ett SMS där de berättar att de håller på att störta och avslutar "gör vad du vill". Loe lyckas göra en komedi (om än med allvarliga inslag) av en historia där huvudpersonens familj dör och självmordstankarna löper genom hela boken.

En olycka, om än med bil och inte med flyg, drabbar även Paul Sheldon, författaren som är huvudperson i Stephen Kings Misery. Liksom Julie i Gör vad du vill kommer han att önska att han inte hade undgått olyckan, men av helt andra skäl. Många författare har det trevligt när de träffar sina fans, men Paul har otur när han träffar på Annie Wilkes som säger sig vara "hans största fan". Problemet är att hon inte gillar hans senaste bok. Hon är fast besluten att få Paul att skriva vad hon vill läsa, och hon skyr inga övertalningsmetoder.

I och med Misery så är vi faktiskt också tillbaka där vi började; i en snöstorm. Tre av fyra av böckerna jag kopplat ihop utspelar sig i avlägset belägna, igensnöade platser. Vilka bokassociationer får du av "vinter"?

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

13 kommentarer:

Martina sa...

Klar!

http://etthemutanbocker.blogspot.com/2008/12/bokkedjan-2-vinter.html

Petra sa...

Jättebra initiativ!
Jag ska försöka hinna svara. JAg får sån prestationsångest dock att jag tar evigheter på mig:)

Anonym sa...

Klart. Fast hjärnan var lite trög den här gången.

Anonym sa...

Det började på vinter men slutade med sallad....

Arina sa...

Klart! Det gick lite lättare den här gången.

Anonym sa...

Jag hade ju tagit några av mina "vinterböcker" i förra kedjan, men jag fick ihop en den är gången med:

http://katereader.wordpress.com/2008/12/22/bokkedjan-2-vinter/

Tack för påminnelsen om Snö av Pamuk. Jag måste börja ha listor med mig; idag var jag i en bokhandel men blir så förblindad av alla böcker att jag glömmer vilka det egentligen var jag ville köpa.

Petra sa...

Nu finns min bokkedja också!

www.enannansida.se/bok

Anonym sa...

God fortsättning! Nu är min kedja klar.

http://bokidioten.blogg.se/2008/december/bokkedjan-no-2.html

Johanna aka bokidioten

Anonym sa...

Jag är klar också nu. Gick från En fröjdefull jul till Kärlekens historia.

Anonym sa...

Jag är lite sen, men snart är jag säkert ikapp. Min vinterlista finns på plats nu.

Anonym sa...

"Bättre sent än aldrig" - jag är klar med min andra kedja! :)

http://fantasy03.blogg.se

Hans Persson sa...

En bokkedja från Bokblomma

Hans Persson sa...

En bokkedja från Boktimmen.