onsdag, september 17, 2008

Främlingarna framflyttad igen

Jag tycker att det är kul när etablerade författare ger sig in i fantasy- eller sciencefictiongenrerna. Det händer inte så väldigt ofta och när det händer så försöker man ofta vifta bort det hela med att det inte alls är science fiction utan "kontrafaktiska spekulationer" eller något annat nonsensord för att slippa använda en genrebeteckning.

En del av författarna som gör den här utflykten ut i genremarkerna är inte pålästa och skriver glatt om idéer som utforskades på 1940-talet som om de var nya. Andra är väl belästa inom genren och skriver medvetet inom en existerande tradition.

Jag vet inte vilken av de här kategorierna som Carolina Rydberg hör till, men hennes nästa roman Främlingarna annonseras uttryckligen som "science fiction" trots att det är Bonniers som står för utgivningen. Det verkar däremot vara problem att få ut boken. I höstnumret av Svensk Bokhandel annonseras den till oktober. Bokhora meddelade senare att den skjutits upp till slutet av april nästa år. Förhoppningsvis lyckas den komma ut då.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såg du Carina Rydberg i Babel Special förra veckan? Där berättade Carina att ett krav från hennes sida var att ordet "science fiction" skulle vara med i bokpresentationen. Tydligen var Bonniers tveksamma eftersom man fruktade att många kvinnor (hennes stora målgrupp) skulle bli skeptiska. Men hon stod på sig - bra, tycker jag! Är otroligt nyfiken på "Främlingarna", tråkigt att den nu blir framskjuten ytterligare. Är det datahaveriet som spökar igen?

Hans Persson sa...

Jag såg inte hela Babel, men jag tror jag såg allt om Främlingarna. Jag vet tyvärr inte vad anledningen till den extra förseningen är.