måndag, maj 12, 2008

2008-50: Anna Jansson: Stum sitter guden

Detta är Anna Janssons första deckare om Maria Wern, och det märks att hon lärt sig ett och annat med åren. Jag ska inte säga att den här är direkt dålig, men den saknar polering på en del ställen. Exempelvis känns en del av dialogen inte riktigt rätt.

Handlingen är kompetent ihopkommen, men det känns lite krystat att praktiskt taget varenda person som förekommer också har något väsentligt att tillföra förr eller senare.

Precis som i Mons Kallentofst Midvinterblod så inleds det hela med att polisen hittar en person som är hängd i ett träd tillsammans med ett antal djur. Att det handlar om något slags offer inspirerat av asatro är uppenbart. Innan boken är slut hinner ytterligare ett antal brott begås, men det är fortfarande detta som står i centrum för uppmärksamheten. Möjligen kan jag tycka att just uppmärksamhet är något som det borde ha fått mer av. Visst finns det någon journalist och någon presskonferens nämns, men efter ett mord i den här stilen borde orten vara täckt av journalister.

Eftersom det här är den första boken i en serie så förekommer en hel del presentationer av andra poliser, Marias familj (impulsiv man, två småbarn, en påfrestande svärmor) och så vidare. Det blir dock inte så mycket diskbänksrealism som exempelvis Liza Marklund kan bjuda på ibland. Som i så många andra polisromaner blir huvudpersonen Maria Wern indragen personligen i utredningen. Det är naturligtvis bra för dramatiken, men ibland vore det bra för trovärdigheten med en bok där det inte händer. Jag undrar hur ofta sådant händer i verkligheten.

Anna Jansson: Stum sitter guden
Earbooks AB, 2008 (originalet 2000)
Uppläsning: Marie Richardson
mp3-filer
ISBN: 9185823449
ISBN13: 9789185823444

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, förlåt att jag råkade glömma din blogg! Tillhör ju favvisarna såklart!! Den föll bara bort helt enkelt! Har rättat till misstaget nu! =)

Deepswamp sa...

Hittade din blogg i dag! den ska jag återvända till! Fin!
mvh
Deepswamp

Anonym sa...

Jag kom hakade upp mig såpass på svärmodern, att jag inte kom vidare alls... :\

Hans Persson sa...

Jag hade läst senare Anna Jansson-böcker innan den här så jag visste om svärmodern redan, även om hon nog inte brukar synas riktigt så mycket som i den här boken.